LEHTI V 3.0 KÄYTTÖOHJE


                     
(C) Seppo Loisa 1990.
                     
                     
                     
                     
                     
   -Ohjelman osat
                     
                     
                     
      -LEHTIV3.PRG......varsinainen ohjelma.
                     
      -LEHTIV3.RSC......edellisen rsc.-tiedosto.
                     
                     
                     
   -Lisäksi ohjelma tarvitsee toimiakseen vähintään seuraavat 
                     
   tiedostot:
                     
                     
                     
      -INDEX.STL         Tiedosto jossa on luettelo lehden 
                     
                         käyttämistä tiedostoista. Siinä täytyy 
                     
                         olla vähintään yhden olemassaolevan 
                     
                         ASCII-teksti-tiedoston nimi. (Joka toimii 
                     
                         'sisällysluettelona'.)
                     
                     
                     
      -Sisällysluettelo  Em. tiedosto ladataan ja näytetään 
                     
                         ohjelman käynnistyttyä. Kaikki muut 
                     
                         tiedostot kytketään siihen.
                     
                     
                     
                     
                     
YLEISTÄ:
                     
                     
                     
                     
                     
   -Käänteisistä kentistä eteenpäin.
                     
                     
                     
      Kun käänteistä kenttää kaksoisnapautetaan hiiren vasemmalla 
                     
      napilla seuraa joku näistä:
                     
                     
                     
         -Ladataan uusi teksti joka näytetään.
                     
         -Näytetään GEM-ALERT-BOX jossa on INDEX.MSG:ssä 
                     
          määritelty teksti.
                     
         -Näytetään NEO- tai DEGAS-värikuva.
                     
         -Käynnistetään ulkopuolinen ohjelma. 
                     
                     
                     
                     
                     
   -Tekstin vieritys.
                     
                     
                     
      Tekstiä vieritetään osoittamalla tekstiä ikkunan ylä- tai 
                     
      alareunassa ja painamalla vasenta hiirinappia. (Mv-näytöllä 
                     
      2 riviä; värinäytöllä 4 riviä) Vieritystä voi hidastaa paina-
                     
      malla samanaikaisesti myös oikea hiirinappi pohjaan. Kaksois-
                     
      napauksella ylä- tai alariveillä teksti siirtyy koko ruudunmitan
                     
      kerrallaan. Samat toiminnot löytyvät myös näppäimistöltä.
                     
      Ruutua voi siirtää myös ikkunan vierityspalkilla.
                     
                     
                     
                     
                     
KÄÄNTEISISTÄ KENTISTÄ:
                     
                     
                     
                     
                     
   -Kenttäkoodit
                     
                     
                     
      Tekstiin saadaan käänteinen kenttä merkitsemällä kentän alku 
                     
      ja loppupäät kahdella ^-merkillä.
                     
                     
                     
                     
                     
   -Kenttäosoittimet
                     
                     
                     
      Kun tekstiin on sijoitettu halutunkokoinen kenttä em. 
                     
      merkinnöin, sen perään merkitään kaksinumeroisessa muodossa 
                     
      kenttäosoitin. (esim. 01).
                     
                     
                     
   Nämä merkinnät ovat lopullisessa tekstissä näkymättömiä, joten 
                     
   ne pitäisi sijoittaa paikoilleen vasta tekstin muotoilun 
                     
   jälkeen jottei esim. 1ST-wordin reunojen tasaus häiriintyisi.
                     
   Samalle riville voi sijoittaa kuinka monta käänteistä kenttää 
                     
   tahansa.
                     
                     
                     
                     
                     
         Esim.:     `` Käänteinen teksti ``05
                     
                     
                     
      (`` kuvaa kahta ^-merkkiä)      
                     
      Jossa molemmat ``-merkit sekä 05-kenttäosoitin piilotetaan 
                     
      näkyvistä.
                     
                     
                     
                     
                     
KENTTÄOSOITTIMISTA
                     
                     
                     
                     
                     
   -Kenttäosoittimet eli kaksimerkkiset käänteiskoodien perään 
                     
   tulevat koodit voivat olla kolmenlaisia:
                     
                     
                     
     00-99     Osoittavat INDEX.STL-tiedoston riville jossa 
                     
               tiedoston lataamisessa tarvittavat tiedot ovat.
                     
                     
                     
     A0-Z9     Osoittavat INDEX.MSG-tiedoston riville josta ALERT-
                     
               boxien määrittely-merkkijonot luetaan. (A0,A1,A2 
                     
               ... A9,B0,B1...jne. huom. iso kirjain!!)
                     
                     
                     
      :0       Tämä osoitin palauttaa luettavaksi tiedoston josta 
                     
               parhaillaan luettava teksti oli käynnistetty.
                     
               ( Sama kuin menun takaisin-toiminto. )
                     
                     
                     
      :1       Grafiikka-osoitin jolla merkityllä kentällä 
                     
               osoitetaan grafiikan sijainti.
                     
                     
                     
      :2       Reset. Esim. jos käytetään kahta levykettä lehtenä 
                     
               voi lehtiohjelma sijaita vain toisella levykkeellä 
                     
               ja tätä osoitinta voidaan käyttää yhdessä 
                     
               levykkeenvaihton kehoittavan alertin kanssa. (Sama 
                     
               kuin Uusi Levy-toiminto)
                     
                     
                     
                     
                     
GRAFIIKASTA
                     
                     
                     
     Määrittelemällä :1-osoittimella kuvien alueet sekä laittamalla 
                     
     index.stl-tiedostoon @-merkillä grafiikka-tiedoston nimi 
                     
     voidaan lehtiohjelmassa sekoittaa grafiikkaa ja tekstiä 
                     
     vapaasti.
                     
     Keskitarkkuudella mv-grafiikka emuloidaan käyttämällä mustaa 
                     
     pistettä kahta päällekkäistä mv-pistettä kuvaamaan. Jos vain 
                     
     toinen niistä on musta käytetään harmaata pistettä.
                     
                     
                     
                     
                     
   -Grafiikkakenttä.
                     
                     
                     
     Esim.    ``xx,yy,le,ko``:1
                     
                     
                     
     (`-merkki kuvaa ^-merkkiä)
                     
                     
                     
      xx = Sarake (8 pistettä) josta kuva aletaan 'leikata'.
                     
      yy = Rivi (16 pistettä) 'leikkausta' varten.
                     
      le = Kuvan leveys sarakkeina.
                     
      ko = Kuva korkeus riveinä
                     
                     
                     
      Grafiikka-kentät ovat jokainen omalla tyhjällä rivillään 
                     
      joka ei näy lopullisessa tulostuksessa. Kentän ensimmäisen 
                     
      merkin sarake määrää tulostuvan kuvan yläkulman sarakkeen. 
                     
      Samalta riviltä alkavien kuvien kentät sijoitetaan peräk-
                     
      käisille riveille mihin järjestykseen tahansa. Näille 
                     
      riveille voi kirjoittaa kommentteja jotka eivät näy lopul-
                     
      lisessa tulostuksessa.( Esim. viite kuvaan.)
                     
                     
                     
                     
                     
   -Grafiikkatiedosto
                     
                     
                     
      Grafiikka on tilasyistä mv-DEGAS kuva joka on kutistettu. 
                     
      (DEGAS-eliten .PC3 päätteinen kuva)
                     
      Vain yhtä kuvatiedostoa voidaan käyttää saman tekstin 
                     
      kanssa.
                     
                     
                     
                     
                     
   -Index.stl / grafiikka
                     
                     
                     
      Kuvatiedoston nimi sijoitetaan index.stl-tiedostoon 
                     
      tekstitiedoston nimen jälkeen välilyönti + @-merkki 
                     
      edessään. Jos useamman tekstin kuvat mahtuvat samaan kuvaan 
                     
      voidaan muilla index.stl-riveillä käyttää @@-merkintää 
                     
      (ilman nimeä) joka mahdollistaa 'sisällysluettelon' kanssa 
                     
      ladatun grafiikkakuvan käytön. (Se on muistissa jatkuvasti.)
                     
                     
                     
                     
                     
TIEDOSTOJEN RAKENTEESTA
                     
                     
                     
      INDEX.STL- ja INDEX.MSG-tiedostot voidaan sijoittaa vapaasti 
                     
      myös kansioihin sillä lehtiohjelma etsii ne. INDEX.MSG:tä ei 
                     
      tarvita jos ALERT-BOXeja ei käytetä.
                     
                     
                     
                     
                     
INDEX.STL:
                     
                     
                     
                     
                     
   -Tekstitiedostot
                     
                     
                     
      Index.stl sisältää luettelon tiedostoista joihin ohjelma 
                     
      pääsee käsiksi. Yksi tiedostonimi rivillään. Ensimmäinen 
                     
      tiedostonimi on 'sisällysluettelo'-tiedosto joka ladataan 
                     
      muistiin vain kerran alussa. Tiedoston rivien formaatti on:
                     
                     
                     
   Esim.    [polku\]tiednimi.doc [@grafik.pc3] Ikkunan_otsikko
                     
                     
                     
      Joka lukee tiedoston 'tiednimi.doc' kansiosta 'polku'. 
                     
      Samalla luetaan grafik.pc3-grafiikkakuva jos se löytyy. Jos 
                     
      @-merkkiä seuraa toinen @-merkki (eli @@) niin silloin 
                     
      käytetään 'sisällysluettelon' kanssa luettua muistissa olevaa 
                     
      grafiikka-kuvaa.
                     
      Seuraava tekstirivi tulee ikkunaan otsikoksi.
                     
                     
                     
      
                     
   -Ohjelmien käynnistys
                     
                     
                     
   Esim.    [A:][\polku]\ohjelma.prg [väri/mv] [-] [@infoa]
                     
                     
                     
      Joka käynnistää ohjelman 'ohjelma.prg' asemasta A ja 
                     
      kansiosta 'polku'. Jos väri tai mv on mainittu eikä 
                     
      resoluutio ole oikea näytetään varoitus.
                     
                     
                     
                     
                     
      -Miinus
                     
                     
                     
         Miinus-merkki ("-") saa aikaan sen ettei luettavaa 
                     
         ohjelmaa käynnistettaessä pyyhitä ikkunaa pois. Tätä 
                     
         suositellaan aina jos ohjelma ei käytä näyttöä (Esim. 
                     
         Musiikki-ohjelmat) tai jos halutaan antaa vaikutelma 
                     
         lehden 'päällä' toimivasta ohjelmasta.
                     
                     
                     
                     
                     
      -Kissanhäntä
                     
                     
                     
         @-merkin jälkeen tuleva tekstinosa välitetään käynnis-
                     
         tettävälle ohjelmalle. TTP-ohjelmat vaativat lähes 
                     
         poikkeuksetta jonkinlaisen komentorivin. Sellaiset GEM-
                     
         ohjelmat (.PRG-loppuiset) jotka lataavat käyttöönsä 
                     
         tiedostoja (esim. editorit) voivat yleensä käyttää @-
                     
         merkillä välitettyä tiedostonimeä.
                     
                     
                     
      Ohjelmannimi alkaa aina \-merkillä koska samaa riviä 
                     
      käytetään myös polun määrittämiseen jotta esim. omasta 
                     
      kansiosta käynnistetty TINYWIEV.PRG voi näyttää samassa 
                     
      kansiossa olevia tiny-kuvia.
                     
                     
                     
      Tiedostonimen tarkennin (.prg,.ttp tai .tos) aiheuttavat 
                     
      kukin erilaisen käynnistusprosessin. Nimen perässä tulisi 
                     
      lukea joko 'väri' tai 'mv' jos ohjelma toimii vain toisella 
                     
      näytöllä.
                     
                     
                     
                     
                     
   -Värikuvat
                     
                     
                     
         Esim.     [\polku]\kuva.neo
                     
                     
                     
      Joka näyttää kuvan jos käytetään värimonitoria. Myös .pi1 
                     
      loppuiset DEGAS-kuvat näkyvät. Väri-liitettä ei erikseen 
                     
      tarvitse mainita koska kuvat näytetään aina low-
                     
      resoluutiolla. (Eli mv-monitorilla ei koskaan) Kuvasta 
                     
      pääsee pois vasenta hiirinappia tai jotain näppäintä 
                     
      painamalla.
                     
                     
                     
                     
                     
   Jos INDEX.STL-tiedostosta pyyhitään rivi pois eikä muuteta 
                     
   tekstissä olevaa ao. kenttäosoitinta täytyy rivin kohdalla olla 
                     
   tyhjä rivi ellei tekstin jäljelläolevia kenttäosoitimia 
                     
   vähennetä yhdellä. (Tyhjä rivi välissä ei vaikuta toimintaan 
                     
   mitenkään ellei sille ole osoitusta)
                     
                     
                     
   Näitä rivejä voi olla 100 kappaletta eli osoitettavia 
                     
   tiedostoja voi olla sata.(0-99) -> (GEMDOSin levyhakemisto max 
                     
   114).
                     
                     
                     
                     
                     
-INDEX.MSG:
                     
                     
                     
      Tämä tiedosto sisältää ALERT-boxien määrittely-merkkijonot 
                     
      joita A0... kenttäosoitin käyttää hyväkseen. A0 on 
                     
      ensimmäisen boxin osoitin, A1 toisen boxin, A2 kolmannen,... 
                     
      jne.
                     
                     
                     
      Toisin kuin INDEX.STL-tiedostossa ei INDEX.MSG-tiedoston 
                     
      merkkijonoja ole sidottu tiettyyn riviin vaan kenttä-
                     
      osoittimet ovat järjestysluvun mukaan. Tosin ALERT-
                     
      merkkijono ei yleensä sisällä carriage returneja eikä muita 
                     
      erikoiskoodeja joten ne pakostakin ovat omalla rivillään.
                     
                     
                     
                     
                     
   -ALERT-boxien merkkijonojen rakenne:
                     
                     
                     
    [1][Ensimmäinen rivi|Toinen rivi][ Perun | Joo | Ei ],0102
                     
                     
                     
      Ensimmäisten hakasulkujen välissä on numero 0,1,2 tai 3. Se 
                     
      määrää boxiin tulevan ikonin:
                     
                     
                     
          0 = Ei ikonia.
                     
          1 = Huomio-ikoni.
                     
          2 = Kysymysmerkki-ikoni.
                     
          3 = Stop-ikoni.
                     
                     
                     
      Toisissa hakasulkeissa on max. 5 riviä max. 40 merkkistä 
                     
      riviä |-merkillä erotettuna.
                     
                     
                     
                     
                     
   -Alert-boxin nappulat
                     
                     
                     
      Kolmansissa sulkeissa on boxin nappuloihin tulevat tekstit 
                     
      |-merkillä erotettuina. Nappuloita voi olla 1-3. Ensimmäinen 
                     
      nappula on kiinteästi määritelty poistumis-nappulaksi joka 
                     
      toimii myös return-näppäintä painamalla. Eli vähintään yksi 
                     
      nappulateksti täytyy aina määritellä.
                     
                     
                     
   Tähän asti teksti on normaalia GEMmin ALERT-boxien määrittely-
                     
   tekstiä jonka pitäisi olla melko tuttua monille niitä 
                     
   ohjelmoineille.
                     
                     
                     
                     
                     
   -ALERT-boxien kenttäosoittimet
                     
                     
                     
      Jos nappuloita on enemmin kuin yksi, laitetaan viimeisen 
                     
      hakasulun perään pilkku ja yksi tai kaksi kenttäosoitinta 
                     
      (Esim. ,01 tai ,0102) jotka ohjaavat ohjelmaa riippuen 
                     
      painettiinko toista vai kolmatta nappulaa.
                     
      Kaikki 'lailliset' kenttäosoittimet käyvät myös boxeissa. 
                     
      (Paitsi :1)
                     
                     
                     
   Tarvittaessa merkkijonot voidaan esim. numeroida koska 
                     
   merkkijonoihin ei huolita muuta kuin hakasulkujen väliset 
                     
   tekstit+kenttäosoittimet.
                     
                     
                     
   Samasta syystä voidaan rivien väliin kirjoittaa myös 
                     
   kommentteja kunhan ne eivät sisällä hakasulkuja.
                     
                     
                     
   Alert-rivien lukumäärää rajoittavat vain osoittimien 
                     
   peräkkäisien ascii-koodien määrä. (A0 - ....)?.
                     
                     
                     
   GEMmin omapäisyydestä johtuen eivät ALERT-BOXit aina näy 
                     
   toivotulla tavalla. Tähän auttaa yleensä välilyöntien 
                     
   lisääminen lyhyempiin riveihin tai ylipitkien rivien 
                     
   lyhentäminen.
                     
                     
                     
                     
                     
EDITOINNISTA
                     
                     
                     
                     
                     
   -Uusi Levy (Entinen Reset)
                     
                     
                     
      Editointia helpottamassa on lehdessä ns. Reset-mahdollisuus 
                     
      joka käynnistyy:  Alt + ikkunan Close-boxi. Tämä lataa 
                     
      levyltä 'sisällysluettelo'-tiedoston sekä Index.stl/msg-
                     
      tiedoston/t sekä mahdollisen grafiikan. Tämä mahdollistaa 
                     
      myös useiden lehtien lukemisen sammuttamatta ohjelmaa 
                     
      välillä.
                     
                     
                     
                     
                     
   -Editorin käyttö suoraan ohjelmasta.
                     
                     
                     
      On suositeltavaa käyttää jotain pientä ja nopeaa tekstieditoria
                     
      kytkettynä kenttään 'sisällysluettelon' alkuun. Koska
                     
      'sisällysluetteloa' ei lueta levyltä kuin kerran voi olla
                     
      kätevämpää tehdä editoria varten oma tiedosto joka vaihdetaan
                     
      INDEX.STL-tiedostoon 'sisällysluettelon' tilalle.
                     
      Varsinainen 'sisällysluettelo' sijoitetaan tarpeeksi kauas
                     
      INDEX.STL:ään editorien nimien kanssa. @@-osoitusta grafiikalle
                     
      ei voi tällöin käyttää. Grafiikka osoitetaan oikeilla nimillään
                     
      ja @@:t sijoitetaan vasta lopulliseen versioon. Degas-Eliteä
                     
      voidaan käyttää grafiikan muotoiluun jos muisti sen sallii. 
                     
                     
                     
      Jos 'sisällysluetteloa', sen grafiikkaa tai index-tiedostoja 
                     
      muutellaan täytyy muistaa ettei niitä lueta kuin lehden 
                     
      alussa. Käytä Alt + Close-box:ia tai Uusi Levy-toimintoa 
                     
      niin kaikki tiedostot luetaan uudestaan.
                     
                     
                     
      Myös kiintolevyllä oleva editori voidaan käynnistää lehden 
                     
      sisältä. (En ole kokeillut ?)
                     
                     
                     
      Jos väärä polku- tai tiedostonimi aiheuttaa virheen 33 
                     
      (Tiedostoa ei löydy) tai kentässä on käytetty liian suurta 
                     
      osoitinta seuraa siitä virheilmoitus ja virheen voi korjata 
                     
      poistumatta ohjelmasta.
                     
                     
                     
      Kun tabin (ASC 9) saraketta lasketaan, otetaan myös 'näky-
                     
      mättömät' merkit (kenttäkoodit,-osoittimet huomioon. Tämä 
                     
      siksi etteivät kenttien jälkeiset tabit käyttäytyisi toisin 
                     
      kuin lopullisessa tekstissä.
                     
                     
                     
                     
                     
MUUTA
                     
                     
                     
   -Näppäin-ohjauksessa on lisäksi:
                     
                     
                     
      -CTRL+S vaihtaa näppäin-klikin ja ding-äänen päälle tai pois.
                     
      -CTRL+H vaihtaa näyttötaajuutta 60 ja 50 Hz välillä.
                     
      -CTRL+R vaihtaa kirjain- ja taustavärit keskenään.
                     
                     
                     
   -Linkki-virus-immuniteetti !?
                     
                     
                     
      Lehti V 3.0 tarkistaa koodin alusta ensimmäisen hyppykäskyn 
                     
      ja antaa virusvaroituksen jos se on muuttunut. Ns. pakkaaja-
                     
      viruksilla voi olla kova työ kutistaa lehtiohjelmaa joka on
                     
      tiukkaa konekieltä!.
                     
                     
                     
                     
                     
HYÖDYNTÄJÄLLE
                     
                     
                     
1.   Varaus: Jos tuote aiheuttaa esim. hyperavaruus-siirtimeenne 
                     
     häiriön joka imee omaisuutenne asteroidivyöhykkeelle otamme 
                     
     osaa. (Naapurinne vahingoniloon, emme kustannuksiinne)
                     
                     
                     
2.   Jos joku löytää tälle ohjelmalle järkevää (tai järjetöntä) 
                     
     käyttöä (ei-kaupallista) olisin kiitollinen näytekappaleesta. 
                     
     Ei-kaupallinen käyttö on em. ehdoin vapaata.
                     
                     
                     
3.   Tuskinpa kukaan tästä mitään kaupallista saa ...
                     
                     
                     
Ohjelman kasvatti DevPac 2 Assemblerilla:
                     
                     
                     
   Seppo Loisa

Takaisin

(C) Marko, Suomen Atari-sivut / ArkiSTo 2003