Musiikillisten välineitten digitaalinen käyttöliittymä


                     
                                                         ^^60,1,13,6^^:1
                     
Yllättävä asia tapahtui vuonna 1982. Useamman johtavat sähköisten 
                     
soitinten valmistajat, normaalitilassa verisiä kilpailijoita,  
                     
päättivät istua yhteisen neuvottelupöytän ääreen ja kehitellä 
                     
tavan, jolla heidän erilaiset instrumenttinsa voisivat 
                     
kommunikoida keskenään. He halusivat, että yhtiön A 
                     
syntetisaattori voi käyttää yhtiön B rumpukonetta tai yhtiön C 
                     
syntetisaattoria. 
                     
                     
                     
Miksi? Useammastakin syystä. On hyvin kätevää, että useampi 
                     
syntetisaattori voi soittaa samaa musiikkikohtaa. Kahdella 
                     
soittimella saa aikaa mielenkiintoisimpia saundeja kuin vain 
                     
yhdellä. Tämän tietävät hyvin klassisen musiikin säveltäjät. 
                     
Yhden soittajan on vaikea hoitaa useampia soittimia yhtäaikaa.
                     
Rokkibändeillä on mukanaan yleensä vain yksi kosketinsoittaja.
                     
                     
                     
Kovopuolen laite sekvensseri oli tulossa käyttöön. Ongelmana oli,
                     
että yhden valmistajan sekvensserin syöte ei sopinut toisen 
                     
syntetisaattorin tai rumpukoneen syötteeseen. Kuulostaako 
                     
tutulta?
                     
                     
                     
Synkronoiti oli myös ajankohtainen asia. Rumpukoneet olivat 
                     
tulossa suosioon ja monet halusivat helpon tavan synkronoida 
                     
kosketinsoittimensa rumpukoneeseen ja päin vastoin.
                     
                     
                     
Joten, "siirrossa", jonka pitäisi olla hyvänä esimerkkinä koko 
                     
tietotekniikka alalle, nämä urheat sielut synnyttivät kovo- ja 
                     
pehmopuolen standardin, joka täsmällisesti määrittää kuinka 
                     
sähköiset soittimet kommunikoivat keskenään. He ristivät 
                     
keskintönsä MIDI:ksi eli Musical Instrument Digital Interface.
                     
                     
                     
Kommunikointi musiikki-instrumenttien ja tietokoneitten välillä 
                     
ei ollut MIDI-kehittäjien ensisijainen huoli, mutta koska 
                     
tosiasiassa melkein kaikki digitaaliset syntetisaattorit, 
                     
rumpukoneet ja sekvensserit perustuvat tietotekniikkaan, oli 
                     
luonnollista, että MIDI-standardi tuli toimimaan niin hyvin 
                     
tietokoneitten kanssa työnskennellessä.
                     
                     
                     
                     
                     
Miten MIDI toimii?
                     
                     
                     
Tarkastellanpa miten MIDI itseasiassa toimii. Oletetaanpa, että 
                     
käytössäsi on MIDI-liitännällä varustettu syntetisaattori ja 
                     
MIDI-kaapelilla tämä on MIDI-ulostulon kautta kytketty ST:eesi 
                     
MIDI-sisääntuloon. Joka kerta kun painat syntsasi kosketinta 
                     
MIDI-kaapelin kautta välittyy ST:lle tieto, että kosketinta on 
                     
painettu ("note-on event" MIDI sanastossa), mikä kosketin se on 
                     
ja kuinka voimakkaasti kosketinta painetaan. (Jälkimmäinen on 
                     
erittäin käyttökelpoinen tieto "velocity sensitive"-tyyppisten, 
                     
kuten Yamaha DX-7, koskettimiston kohdalla.)
                     
                     
                     
Toisenlainen signaali lähetetään kun kosketin päästetään irti. 
                     
Tämä signaali on "note-off event", ja se myös kertoo mikä kosketin 
                     
irroitettiin ja, joissakin syntetisaattorimalleissa, kuinka 
                     
nopeasti se nostettiin. 
                     
                     
                     
Jos tietokoneesi pitää yllä kirjaa näistä signaaleista ja niiden 
                     
välisistä ajoista, niin sillä on nyt tieto siitä, mitä 
                     
nuotteja olet soittanut ja mitä ne olivat kestoltaan. Ohjelma, 
                     
joka tämän tekee on nimeltään sekvenssori.
                     
                     
                     
Nyt jos sinulla on MIDI-kaapeli yhdistämässä ST:eesi MIDI 
                     
ulostuloportin kautta syntetisaattorisi MIDI sisääntuloporttiin ja 
                     
tarkoitukseen sopiva ohjelma, tietokoneesi voi panna 
                     
syntetisaattorisi soittamaan aiemmin soittamasi nuotit.
                     
                     
                     
Koska MIDI sekvensserit toimivat pääosin nauhureitten tapaisesti 
                     
on syntynyt joitakin väärinkäsityksiä. MIDI sekvenssorit eivät 
                     
nauhoita musikkia nauhureitten kaltaisesti. Ne rekisteröivät 
                     
tapahtumasarjoja: note-on events, note-off events, pitch-bend 
                     
events ja vastaavanlaisia tapahtumia, sellaisia joita sähköiset 
                     
musiikki-intrumentit tuottavat yhdistettynä MIDI kovo- ja 
                     
pehmolaitteisiin. MIDI sekvensseri ei voi sellaisenaan tallentaa 
                     
suullasi tuottamaasi ääntä. Siihen tarvitaan laite, jolla äänesi 
                     
voidaan välittää MIDI-liitäntään.
                     
                     
                     
MIDIn käyttökelpoisuus ilmenee siinä, että tuota tietokoneellasi 
                     
tallentamaa dataa, listaa erilaisia MIDI-tapahtumia, voidaan 
                     
muokata monin tavoin. Samaan tapaan kuin 
                     
tekstinkäsittelyohjelmalla voidaan muokata kirjoitusta paljon 
                     
helpommin ja kätevämmin kuin kirjoituskoneella.
                     
                     
                     
                 Käänsi ST-KOLLI START-lehden July 1990
                     
                 numeron MIDI-jutusta The Ins, Outs and
                     
                 Thrus of Midi, A Beginners Guide 
                     
                     
                     
                     

Takaisin

(C) Marko, Suomen Atari-sivut / ArkiSTo 2003