MIDI KEIKALLA


                     
Ensikosketukseni MIDIin oli silloin kun se aikoinaan esiteltiin ihka 
                     
uusissa syntikoisssa. Oli hyvin elämyksellistä todeta, että yhden 
                     
syntikan koskettimistolta kykeni sen omien soundien lisäksi ohjaamaa 
                     
myös toisen soundeja. Tunne siitä, että tämä avaa uusia mahdollisuuksia 
                     
oli hyvin voimakas ja todellinen.
                     
                     
                     
Ei aikaakaan niin olin uudenpolven syntikan omistaja, syntikan, jossa oli 
                     
MIDI-liittimet. Kesti kuitenkin jonkun aikaa ennenkuin sain 
                     
valjastettua MIDIn käyttöön keikalla. Tämä tapahtui silloin kun saimme 
                     
myös toisen syntikan bändiin. Kitaristimme; myös taitava 
                     
kosketinsoittajana toisinaan haluisi myös soittaa omaa syntikkaansa. 
                     
Kun kerran MIDI oli olemassa piti sitä myös käyttää. Yhdessä 
                     
tuumattiin, että voisimme käyttää toinen toistemme soundeja hyväksemme 
                     
MIDIn avulla ja näin myös teimme. Tätä vartenhan MIDI juuri oli 
                     
kehitetty!!
                     
                     
                     
Vuosien kuluessa ovat laitteet kehittyneet ja soundit parantuneet ja 
                     
mukana kuvassa on MIDI yhä monipuolisemmin. Ja kun puhumme MIDISTÄ 
                     
KEIKALLA lienee juuri tuo alkuperäinen käyttötarkoitus edelleen tärkein: 
                     
soittaa yhdeltä koskettimistolta toisen tai jopa useitten muitten 
                     
syntikoitten soundeja. Tai samplereitten soundeja tai rumpukoneitten 
                     
soundeja tai yhdistetyn syntetisaattori sampleplayer rumpukoneen 
                     
soundeja. Ja mitä mukavinta käytön kannalta nuo soundit on saatu 
                     
sijoitettua pieniin moduleihin ja räkkikiinnitteisiin yksiköihin. Yksi 
                     
tai kaksi koskettimistoa sekä räkkiin moduli ja käytössäsi on soundeja 
                     
enemmän kuin ehdit yhden illan keikalla käyttää.
                     
                     
                     
Kosketinsoittimet olivat siis ensimmäiset soittimet, joihim MIDI 
                     
ikäänkuin suunniteltiin ja kosketinsoittajat etupäässä MIDIÄ keikalla 
                     
ovatkin käyttäneet. Mutta ei MIDI suinkaan rajoitu tähän. On kehitetty 
                     
koko joukko muita kontrollereita. Rumpalille on mahdollista käytttää 
                     
MIDIä "padien" kautta, jotka muuttavat kapulan lyönnit MIDI-tiedoksi, 
                     
tai vaikkapa omien akustisten rumpujen soitanto voidaan konvertoida 
                     
MIDIksi. On olemassa kitarasyntetisaattorit MIDI liittiminensä, 
                     
erilaiset MIDI-puhaltimet puhaltajille, hanuristeille on omat MIDI- 
                     
asennussarjat, suosikkiflyygeliisi voit asennuttaa MIDI-riman, jopa MIDI-
                     
mikrofonin voit ottaa käyttöösi. Kaikkia näitä voidaan käyttää keikalla. 
                     
Näitä on käytetty ja tullaan edelleen käyttämään. Näin on siis 
                     
soundimaailma keikoilla MIDIn avulla saanut yhä laajenevia ja syveneviä 
                     
ulottuvuuksia.
                     
                     
                     
MIDI-tietoa voidaan myös taltioida ja toistaa. Sekvensseriohjelmat eri 
                     
tietokoneisiin ovat kehittyneet hyvin käyttäjäystävälliseksi. On olemassa 
                     
hardware sekvensserejä. Suosiota ovat saavuttaneet erilaiset 
                     
työasematyyppiset yhdistelmät, joissa on syntikkaan rakennettu oma 
                     
sekvensseriosasto. Hyvin tyypillinen keikka-asetelma on, että 
                     
sekvesserille on tallennettu osa musiikkikappaleesta ja ikäänkuin sen 
                     
päälle soitetaaan "livenä" puuttuvat osat ja lauletaan laulut. 
                     
Periaatteessa mitä  MIDIillä voidaan tehdä ylipäätään, voidaan tehdä myös 
                     
keikalla. Syntikoihin ja samplereihin voidaan ladata uudet soundit, 
                     
sekvensseriin uudet biisit, efektilaitteeseen uusi ohjeklma jne jne.... 
                     
Käytännössä eri bändit ja soittajat rakentavat itselleen MIDI-systeemin 
                     
sen mukaan mikä missäkin on tarkoituksenmukaista sekä joustavaa. Bändi 
                     
joka on esimerkiksi paljon paikallaan voi helposti rakentaa mutkikkaankin 
                     
MIDI-systeemin. Bändi joka siirtyy paikasta toiseen ilta illan jälkeen 
                     
ehkä käyttää MIDIä vain kosketinsoittajansa myötä modulien ohjaamiseen. 
                     
Joka tapauksessa MIDI antaa lähes loputtomasti uusia ja uusia 
                     
mahdollisuuksia.
                     
                     
                     
            
                     
                                      TAPIO MÄKINEN

Takaisin

(C) Marko, Suomen Atari-sivut / ArkiSTo 2003