GFA BASIC-KÄSKYT JA -FUNKTIOT
                     
                     
                     
    Tähän  on  koottu  suurin  osa  käskyistä  ja  funktioista  ja  ne 
                     
    esitellään aakkosjärjestyksessä.
                     
                     
                     
    Käskyt voidaan jakaa neljään pääryhmään:
                     
                     
                     
    -Syöttö- ja tulostuskäskyt 
                     
    -grafiikkakäskyt
                     
    -aritmetiikkakäskyt 
                     
    -ohjauskäskyt 
                     
                     
                     
Useimpien käskyjen kohdalla on seuraava esittely:
                     
                     
                     
SYNTAKSI eli kieliopin mukainen muoto käskystä
                     
LYHENNE, jos käsky voidaan kirjoitettaessa lyhentää
                     
SELITYS  sanallisessa muodossa
                     
                     
                     
        Useimpien käskyjen selitys on hyvin paljon lyhennelty, GFA-
                     
        basicin käsikirjaksihan tätä tekstiä ei ole aiottu. Huomatessasi
                     
        jossain vaiheessa, ettet pääse näillä ohjeilla eteenpäin, on aika
                     
        hankkia oma versiosi GFA-basicista, jolloin saat käsikirjan josta
                     
        löydät käskyjen perusteelliset selitykset. Älä siis tyydy kopioon,
                     
        vaan hanki oma GFA-Basic, vasta silloin saat siitä täyden hyödyn!
                     
                     
                     
        Suomessa GFA-Basic on myynnissä hyvin varustetuissa liikkeissä, ja
                     
        Atari ST(E):lle sen saat ainakin ACC ky:stä. Muille konemerkeille
                     
        tarkoitettu GFA-basic tekee ST-yhteensopivaa koodia ja päinvastoin.
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
ABS(x)           Antaa  luvun x itseisarvon. X  tulee  olla  numeerinen 
                     
                 muuttuja tai lauseke.
                     
ADD muuttuja,n
                     
AD                kasvattaa muuttujan arvoa n:llä. Muuttujan on oltava 
                     
                  numeerinen  tai  numeerinen  kenttä. N voi olla 
                     
                  numeerinen muuttuja tai lauseke.
                     
                     
                     
ALERT a,m-merkkijono,b,b-merkkijono,muuttuja
                     
A                 
                     
                  Luo keskusteluikkunan, jonka avulla ohjelma välittää 
                     
                  tietoa käyttäjälle tai pyytää  käyttäjää  ohjaamaan 
                     
                  ohjelman kulkua. Ohjaukset käyttäjä voi antaa keskus-
                     
                  teluikkunan näppäimillä, joita voi olla enintään kolme.
                     
                     
                     
                  A määrittelee ikkunan vasempaan yläkulmaan  tulevan 
                     
                  symbolin:0=ei symbolia,1=!,2=?,3=STOP.
                     
 
                     
                   M-   merkkijono  on  se   teksti,joka   esitetään 
                     
                   keskusteluikkunassa.Teksti voidaan esittää enintään 
                     
                    neljällä  rivillä  ja kullakin  rivillä  voi  olla 
                     
                    30 merkkiä.Eri riveille tulevat  merkkijonon  osat 
                     
                    erotellaan toisistaan pystyviivalla.
                     
                    (Return-näppäimen oikealla puolella)
                     
                     
                     
                   B määrittelee näppäimen,jonka kehys esitetään pak-
                     
                   summalla viivalla.
                     
                     
                     
Tämä  näppäin voidaan myös valita  Return-näppäimellä.Koska  näppäimiä 
                     
voi olla kolme,niin b:lle voidaan antaa arvot 0,1,2 tai 3.Näppäimet on 
                     
numeroitu  vasemmalta alkaen  ja jos b =0 niin mikään näppäin  ei  ole 
                     
silloin valittu.
                     
                     
                     
B-merkkijono   on  se  teksti joka  tulee  näppäimiin.Eri   näppäimiin 
                     
tulevat  tekstit erotellaan toisistaan pystyviivalla ja  yksi  näppäin 
                     
voi sisältää enintään kahdeksan merkkiä.
                     
                     
                     
Muuttuja   saa   arvokseen   valitun   näppäimen   numeron,kun   käsky 
                     
suoritetaan.Tämän perusteella voi ohjelma haarautua oikeaan suuntaan.
                     
                     
                     
ARRAYFILL kenttä(),n
                     
AR        
                     
                     
                     
Täyttää taulukkomuuttujan kaikki kennot arvolla n.
                     
                     
                     
ARRPTR(muuttuja)
                     
                     
                     
                     
                     
Palauttaa taulukkomuuttujan alkuosoitteen.
                     
                     
                     
ASC(x$)
                     
                     
                     
Ilmoittaa  merkkijonomuuttujan  x$:n ensimmäisen  merkin  ASCII-koodin 
                     
arvon.
                     
                     
                     
ATN(x)
                     
                     
                     
Palauttaa x:n arcustangentin arvon.X on oltava radiaaneina.
                     
                     
                     
BIN$(x)
                     
                     
                     
Palauttaa x binäärisenä merkkijonona. (BIN$(5) palauttaa "101"). X tulee
                     
olla kokonaisluku väliltä  -2147483648...2147483647. X  voi  olla  myös
                     
16-järjestelmän luku,jolloin  se merkitään &X tai &HX tai se voi  olla
                     
8-järjestelmän luku ja silloin merkintä on &OX.
                     
Katso myös HEX$(x),OCT$(x)ja STR$(x).
                     
                     
                     
BLOAD "tiedostonimi"[,osoite]
                     
BSAVE "tiedostonimi" ,osoite,I
                     
                     
                     
Lataa   ja  tallettaa  osan  keskusmuistin   sisällöstä   levykkeeltä/ 
                     
levykkeelle.
                     
Käsiteltävälle  muistialueelle  annetaan  "tiedostonimi",joka  yksilöi 
                     
sen.
                     
Talletettavan alueen pituus ilmoitetaan muuttujan I arvolla.
                     
Osoite  on  numeerinen muuttuja tai lauseke,joka  osoittaa  alkukohdan 
                     
keskusmuistissa.
                     
                     
                     
Esimerkki, jossa kuvaruudun sisältö talletetaan levykkeelle tiedostoon 
                     
"screen".Talletettavan alueen alkukohta löytyy muuttujasta  XBIOS(2)ja 
                     
sen  suuruus on 32000 tavua.Talletuksen jälkeen ruutu tyhjennetään  ja 
                     
ladataan  kuva levykkeeltä takaisin.
                     
          
                     
BSAVE"screen",XBIOS(2),32000
                     
CLS
                     
BLOAD"screen",XBIOS(2)
                     
                     
                     
BOX XO,YO,X1,Y1
                     
B
                     
                     
                     
Piirtää suorakulmion annettujen koordinaattien väliin (X0,Y0 on vasen
                     
yläkulma ja X1,Y1 on oikea alakulma). Merkkijono-operaattoreita   ovat
                     
mikäli  värimonitoria   käytettäessä annetaan   koordinaatit,jotka
                     
ovat   käytössä   vain    musta/valkomonitorilla,niin vain osa neliöstä
                     
tulee näkyviin. Katso myös DEFLINE.
                     
                     
                     
C:muuttuja (parametri)
                     
Kutsuu   konekielisen(C:llä  käännetyn) ohjelman  ja   siirtää   sille 
                     
parametrit.
                     
                     
                     
CALL muuttuja 
                     
CALL muuttuja (parametrit)
                     
CA 
                     
                     
                     
Kutsuu  konekielisen  aliohjelman,joka  alkaa   muistiosoitteesta,joka 
                     
puolestaan    ilmoitetaan   muuttujan   arvona.Muuttuja    voi    olla 
                     
numeerinen,mutta ei boolen tyyppiä.
                     
Parametrit ovat muuttujia tai vakioita,joita aliohjelma tarvitsee.
                     
                     
                     
CHAIN "Tiedostonimi"
                     
CH
                     
                     
                     
Lataa ohjelmatiedoston muistiin ja käynnistää sen.
                     
                     
                     
Ellei   tiedostonimen  täsmennysosaa  ole   määritelty   käskyssä,niin 
                     
oletusarvona on .BAS.
                     
                     
                     
CHDIR "polkunimi"
                     
CHD                              
                     
                     
                     
Vaihtaa oletushakemistoksi "polkunimen".
                     
                     
                     
CHDR n
                     
                     
                     
Vaihtaa oletuslevyaseman "n":ksi.       (1=A, 2=B, jne.)
                     
                     
                     
CHR$(x)
                     
                     
                     
Palauttaa merkin, jonka ASCII-arvo on x.
                     
                     
                     
                     
                     
CIRCLE x,y,r[alkukulma,loppukulma]
                     
C
                     
                     
                     
Piirtää ympyrän tai sen kaaren osan,mikäli alku ja loppukulmat on 
                     
määritelty. Kulmat  annetaan 0,1 asteen tarkkuudella ja 0  astetta 
                     
on oikealla. X ja Y ovat ympyrän keskipisteen koordinaatit ja r on 
                     
säde.
                     
                     
                     
                     
                     
CLEAR
                     
CLE
                     
Poistaa kaikki määritellyt muuttujat ja kentät.
                     
                     
                     
CLEARW n
                     
CLE 
                     
                     
                     
Tyhjentää ikkunan numero n.
                     
                     
                     
CLOSE [[#]n]
                     
                     
                     
Sulkee tiedoston, jonka numero on n.
                     
                     
                     
CLOSEW n
                     
CL W
                     
                     
                     
Sulkee ikkunan numero n.
                     
                     
                     
CLS[#i]
                     
CLS
                     
Tyhjentää ruudun.
                     
                     
                     
COLOR c
                     
CO
                     
                     
                     
Asettaa piirtovärin.
                     
                     
                     
CONT
                     
CON
                     
                     
                     
Käytössä vain suoramoodissa.Käynnistetään ohjelma uudelleen sen 
                     
jälkeen,kun se on pysäytetty STOP-komennolla tai 
                     
Shift+Control+Alternate -näppäimillä.
                     
                     
                     
COS(x)
                     
Palauttaa x:n cosinin. x on oltava radiaaneina.
                     
                     
                     
CVI (x$)
                     
Muuttaa merkkijonon bitit numeeriseksi.
                     
CVI 2-tavuisen merkkijonon 16 bittiseksi luvuksi
                     
CVL 4-tavuisen merkkijonon 32-bittiseksi luvuksi
                     
CVS stbasic-muotoisen 4-tavuisen merkkijonon numeeriseksi
                     
CVF GFA-basic-muotoisen 6-tavuisen merkkijonon numeeriseksi
                     
                     
                     
DATA[vakio[vakio]...]
                     
D
                     
Luettelo vakioita, jotka voidaan lukea READ-käskyllä.
                     
                     
                     
DATE$
                     
Antaa käyttöjärjestelmän päiväyksen.
                     
                     
                     
DEC muuttuja
                     
Vähentää muuttujan arvoa yhdellä.
                     
                     
                     
DEFILL [c],[a],[b],A$
                     
DEFF
                     
                     
                     
Asettaa täyttökuvion värin ja muodon.Käskyssä määritellään väri 
                     
muuttujalla c ja kuvion muoto muuttujilla a ja b. Käytettävissä 
                     
olevat muodot löytyvät taulukosta ja kunkin kuvion kohdalla on 
                     
annettu a ja b-arvot.
                     
                     
                     
Käyttäjällä voi myös itse määritellä kuvion täytteeseen. Tällöin 
                     
täyte määritellään muuttujan A$ avulla.Alueen koko on 16*16 
                     
bittiä. Määrittelymerkkijono muodostuu 16-bittisiä sanoja 
                     
kuvaavista numeroarvoista.jotka linkitetään yhteen sen 
                     
jälkeen,kun numeroarvot on muutettu merkkijonoiksi MKI$()-
                     
käskyllä.
                     
                     
                     
                     
                     
DEFN nimi [(muuttujalista)]=lauseke
                     
                     
                     
Määrittelee käyttäjän oman funktion.
                     
Määritelty funktio kutsutaan:FN nimi[(lausekelista)]
                     
                     
                     
Funktion määrittely voi sisältää jo määritellyn funktion kutsun.
                     
Funktiota voidaa kutsua määrittelyriviä aikaisemmalla 
                     
rivillä,koska tulkki tutkii kaikki määrittelyt ennen varsinaista 
                     
ohjelman ajoa.
                     
                     
                     
DEFLINE[s],[b],[a],[e]
                     
DE
                     
                     
                     
Määrittelee viivan tyylin,paksuuden ja alku- ja loppupään.
                     
Vaikuttaa kaikkiin viivoihin laarikossa ja muissa 
                     
piirroksissa käskyn jälkeen.
                     
                     
                     
s=tyyli 1...6
                     
                     
                     
b=viivan paksuus 1...10
                     
                     
                     
a=viivan alkupää 
                     
                     
                     
e=viivan loppupää
                     
                     
                     
0=norm.
                     
                     
                     
1=nuoli ja 2=pyöristetty
                     
                     
                     
                     
                     
DEFLIST X
                     
DEFLIS
                     
                     
                     
Määrittää ohjelmalistauksen muodon siten,että jos x=0 niin käsky-
                     
ja funktionimet ovat kokonaan isoilla kirjaimilla ja muuttujat 
                     
pienillä kirjaimilla.
                     
jos x<>0 niin kaikki alkavat isolla kirjaimella.
                     
käsky täytyy antaa suoramoodissa ja vaikutus näkyy,kun palataan 
                     
editoriruutuun.
                     
                     
                     
DEFMARK[c],[a],[g]
                     
DEFM
                     
DEFMOUSE n tai DEFMOUSE A$
                     
DEFMO
                     
                     
                     
Määrittelee hiiren osoittimen muodon.Vaihtoehtoja on 8 kpl ja n 
                     
voi siis olla 0...7.
                     
                     
                     
DEFTEXT[c],[s],[r],[g]
                     
DEFT
                     
                     
                     
Määrittää tekstin värin,tyylin,pyöristyksen ja koon.
                     
s:0=normaali
                     
8=alleviivattu ja 16=reunustettu
                     
(yhdistettäessä tyylejä, on arvot laskettava yhteen)
                     
r:pyöristyskulma asteina
                     
0=0,900=90,1800=180,2700=270
                     
g:4=erittäin pieni,6=8*8,13=standardi,32=iso.
                     
                     
                     
DFREE (n)
                     
                     
                     
Paikantaa vapaa muistialueen levykkeeltä.
                     
                     
                     
DIM muuttuja (indeksi)[,muuttuja(indeksi)...]
                     
DI 
                     
                     
                     
Varaa muistista alueen taulukkomuuttujalle.Muuttuja voi olla 
                     
yksiulotteinen,jolloin kokoa rajoittaa vain keskusmuistin koko 
                     
tai moniulotteinen,jolloin alkioiden määrä on rajoitettu 65535 
                     
kpl:een.
                     
                     
                     
DIM?(field())
                     
DIR ["filespec" [TO"file"]]
                     
DIR "A:*,*"TO"A:CONTENTS"
                     
                     
                     
Palauttaa listan levykkeen tiedostoista. Katso myös: FILES
                     
                     
                     
                     
                     
DIR$(n)
                     
                     
                     
Palauttaa levyn n oletushakemiston (1=A, 2=B, jne.).
                     
                     
                     
                     
                     
DIV muuttuja n
                     
                     
                     
Jakaa muuttujan n:llä.
                     
                     
                     
                     
                     
DO
                     
LOOP
                     
DO
                     
L
                     
                     
                     
Muodostaa päättymättömän silmukan.Silmukasta pääsee ulos 
                     
komennolla EXIT tai pysäyttämällä ohjelma näppäimistöltä 
                     
Control+Shift+Alternate -näppäilyllä.
                     
                     
                     
DRAW[TO]x0,y0
                     
                     
                     
Piirtää pisteet ja yhdistää kaksi tai useampia pisteitä toisiinsa 
                     
suoralla viivalla.Katso myös DEFLINE.
                     
                     
                     
                     
                     
EDIT
                     
                     
                     
Siirrytään ohjelmaruudusta editoriruutuun.
                     
                     
                     
ELLIPSE x,y,rx,ry[alkukulma,loppukulma]
                     
ELL
                     
                     
                     
Piirtää  ellipsin  tai  sen osan  niin,että  keskipiste  on  x,y-
                     
koordinaatissa  ja  säteet ovat rx ja  ry.Kulma  ilmoitetaan  0.1 
                     
asteen tarkkuudella.
                     
                     
                     
                     
                     
END
                     
                     
                     
Sulkee kaikki tiedostot ja lopettaa ohjelman suorituksen.
                     
                     
                     
EOF([#]n)
                     
                     
                     
Palauttaa tiedon siitä, osoittaako tiedoston n osoitin tiedoston loppuun.
                     
                     
                     
ERASE field()
                     
ER
                     
                     
                     
Poistaa kentän ja vapauttaa varauksen.
                     
                     
                     
ERR  
                     
                     
                     
Palauttaa virhekoodin virhetilanteessa.
                     
                     
                     
                     
                     
ERROR n
                     
ERR
                     
                     
                     
Simuloi virhettä,jonka koodi on n. Kokeile arvoa 100.
                     
 Katso FATAL
                     
                     
                     
EXIST ("filespec")
                     
Ilmoittaa totuusarvona, onko nimetty tiedosto olemassa.
                     
                     
                     
                     
                     
EXIT IF ehto
                     
E
                     
                     
                     
Mahdollistaa silmukasta poistumisen,jos ehto täyttyy.
                     
                     
                     
EXP(x)
                     
                     
                     
Palauttaa arvon e^x,jossa e=2.718281828
                     
                     
                     
FATAL
                     
                     
                     
Muuttuja FATAL on tosi mikäli ohjelmassa oleva virhe luo
                     
tuntemattoman osoitteen. Näin voi käydä esim. mikäli ohjelma
                     
muuttelee käyttöjärjestelmän rutiineja tai tekee muuta hämärää.
                     
Fataalin virheen jälkeen ei RESUME tai RESUME NEXT enää toimi.
                     
Esim:(Tämä esimerkki ei sekoita käyttöjärjestelmää)
                     
                     
                     
                     
                     
ON ERROR GOSUB ertrap
                     
INPUT$" Minkä virheen haluat :",e
                     
ERROR e
                     
PROCEDURE ertrap
                     
PRINT" Virhe no: "; ERR
                     
IF FATAL
                     
        PRINT" SE OLI FATAALI (KOHTALOKAS) VIRHE"
                     
ENDIF
                     
RETURN
                     
                     
                     
                     
                     
FIELD[#]n,lauseke AS muuttuja...
                     
FIE
                     
                     
                     
Jakaa tietueen kenttiin.
                     
                     
                     
FILES polkumaski$ 
                     
FILES polkumaski$ TO sisalto$
                     
                     
                     
Tulostaa halutun tiedostopolun sisällön joko kuvaruudulle tai halutun
                     
nimiseksi tiedostoksi. FILES komento on hyvin samantapainen kuin DIR-
                     
komento, mutta tulostaa monipuolisemmin tiedot tiedostojen koosta,
                     
päiväyksestä jne. Polkumaskin päättyessä \:iin ilman maskia, GFA-basic
                     
lisää maskiksi *.*:n.
                     
Esim:
                     
FILES "A:\*.DOC" TO "DOCUT"
                     
Tallentaa kaikki A-aseman DOC-päätteiset tiedostot tiedostoksi DOCUT.
                     
                     
                     
FILES "A:\*.DOC" TO "LST:"
                     
Tulostaa kaikki A-aseman DOC-päätteiset tiedostot kirjoittimelle.
                     
                     
                     
                     
                     
FILESELECT polku$,oletus$,nimi$
                     
                     
                     
Aiheuttaa tiedostovalikon ilmestymisen kuvaruudulle, josta käyttäjän
                     
on helppo hiirellä valita haluamansa tiedosto.
                     
Polku$ voi sisältää ennalta-annetun levyaseman ja tiedostopolun. Ellei
                     
se sisällä mitään, oletetaan tarkoitettavan sitä polkua, mistä tulkki
                     
on käynnistetty.
                     
Oletus$ voi sisältää ennalta-annetun tiedostonimen, jolloin valikosta
                     
pääsee RETURN-nöäppäintä klikkaamalla.
                     
                     
                     
Poistuttaessa tiedostovalikosta, on valittu tiedosto muuttujalla nimi$,
                     
paitsi jos on painettu CANCEL-ruutua, jolloin nimi$ sisältää nollamerkki-
                     
jonon ("").
                     
                     
                     
Esim:
                     
DO 
                     
X=X+1       
                     
        FILESELECT "A:\*.PRG","GFABASIC.PRG",NIMI$
                     
        IF NIMI$=""
                     
                PRINT" PAINOIT CANCELIA"
                     
        ELSE IF RIGHT(NIMI$)="\"
                     
                PRINT" KLIKKASIT OK-RUUTUA VALITSEMATTA MITÄÄN"
                     
        ELSE
                     
                PRINT" VALITSIT TIEDOSTON ":NIMI$
                     
        ENDIF
                     
LOOP UNTIL X=5
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
FILL x,y
                     
FI
                     
                     
                     
Täyttää määritellyn alueen täytekuviolla.
                     
                     
                     
FIX(x)
                     
                     
                     
Erottaa muuttujan x desimaaliosan ja antaa vain kokonasisosan. 
                     
Ero INT-funktioon on siinä,että FIX-funktio ei pyöristä
                     
kokonaisosaa. ONKO NÄIN???
                     
                     
                     
FOR muuttuja =alkuarvo [DOWN]TO loppuarvo [STEP askel]
                     
NEXT muuttuja
                     
F[DOWN]TO STEP
                     
N
                     
                     
                     
Muodostaa silmukan,joka suoritetaan niin monta kertaa kuin FOR-
                     
lauseessa on määritelty.Jokaisella suorituskerralla muuttujan 
                     
arvoa kasvatetaan tai vähennetään(DOWN) yhdellä tai askel-
                     
muuttujan  osoittamalla luvulla.
                     
                     
                     
FORM INPUT n,muuttuja
                     
F MINPUT
                     
                     
                     
Merkkijonomuuttujan syöttö siten,että n määrittää merkkijonon 
                     
pituuden.
                     
Käskyä suoritettaessakohdistinta voi liikuttaa nuoli-,Backspace-
                     
ja Delete-näppäimillä ja määritettyä pituutta pitempää 
                     
merkkijonoa ei voi antaa.
                     
                     
                     
                     
                     
FRAC(x)
                     
                     
                     
Ilmoittaa muuttujan x pilkun paikan.Tulos on 0 jos x on 
                     
kokonaisluku.
                     
                     
                     
FRE(x)
                     
Ilmoittaa vapaan keskusmuistin määrän tavuina.
                     
                     
                     
FULLW n
                     
Laajentaa ikkunan nro n koko ruudun kokoiseksi.
                     
                     
                     
GET x0,y0,x1,y1,a$
                     
GET [#]n[,i]
                     
                     
                     
Lukee tietueen suorasaantitiedostosta.n ilmoittaa avatun kanavan 
                     
numeron (0...99).i on tietueen numero ja se voi olla 
                     
1...65535.Jos i ei ole annettu,niin käsky lukee viisi tietuetta.
                     
                     
                     
GOSUB nimi
                     
GO tai @
                     
                     
                     
Kutsuu aliohjelman "nimi"suoritettavaksi.Aliohjelman jälkeen
                     
suoritus jatkuu aliohjelmakutsua seuraavasta muistipaikasta. Tarpeeton
                     
käsky, pelkkä aliohjelman nimi riittää kutsuksi. GO ja GOTO-käskyt ovat
                     
GFA-basicissa VAIN, jotta muiden Basic-murteiden listauksia on helpompi
                     
muuntaa GFA-Basicille.
                     
                     
                     
GOTO otsikko
                     
GOT
                     
                     
                     
Suorittaa ehdottoman hypyn ohjelman kohtaan,joka on merkitty 
                     
"otsikko:".Huomaa kaksoispiste. Vältä kaikin voimin GOTO-käskyjä, niiden
                     
käyttä ei ole koskaan järkevää tai tarpeen. GOTO-käskyt johtavat hyvin
                     
sotkuiseen ohjelman rakenteeseen. Unohda koko käsky heti!
                     
                     
                     
GRAPHMODE n
                     
G
                     
                     
                     
Määrittelee grafiikkamoodin muuttujalla n.
                     
n=1 päällimmäinen täyttökuvio peittää alemman
                     
n=2 läpinäkyvä täyttökuvio 
                     
n=3 xor
                     
n=4 käänteinen läpinäkyvä
                     
                     
                     
HARDCOPY
                     
H
                     
                     
                     
Kuvaruututulostus kirjoittimelle.Tämä on mahdollista tehdä myös 
                     
painamalla samanaikaisesti ALT ja HELP-näppäimiä.
                     
                     
                     
HEX$(x)
                     
                     
                     
Muuttaa muuttujan x merkkijonomuuttujaksi,joka on 
                     
heksadesimaalimuodossa.
                     
                     
                     
IF ehto [THEN]
                     
ohjelmalohko
                     
                     
                     
[ELSE]
                     
[ohjelmalohko]
                     
ENDIF
                     
I
                     
EL
                     
EN
                     
                     
                     
Haarauttaa ohjelman suorituksen eri kohtiin asetettujen ehtojen 
                     
perusteella.
                     
                     
                     
INC muuttuja
                     
IN
                     
                     
                     
kasvattaa muuttujan arvoa yhdellä.
                     
                     
                     
INFOW n,"informaatio"
                     
INF
                     
                     
                     
Antaa informaatiorivin ikkunalle nro n. Rivi tulee ikkunan 
                     
yläreunaan ja siihen tulee teksti,joka käskyssä on annettu 
                     
lainausmerkeissä.
                     
                     
                     
INKEY$
                     
                     
                     
Lukee merkin näppäimistöltä.
                     
                     
                     
INP(x)
                     
INP(#n)
                     
                     
                     
Lukee yhden tavun i/o-piireiltä tai tiedostosta kanavalta n.
                     
X voi olla 0...5
                     
0 LST:
                     
1 AUX:
                     
2 CON:
                     
3 MID:
                     
4(ei käytössä)
                     
5 CON:
                     
                     
                     
INPUT["ohjeteksti";(tai,)]muuttuja[,muuttuja...]
                     
INPUT#n,muuttuja[muuttuja...]
                     
INP
                     
                     
                     
Ottaa arvoja muuttujille joko näppäimistöltä tai 
                     
tiedostosta.Tiedostosta luettaessa #n on kanavan numero.
                     
                     
                     
INPUT$(x[,#n])
                     
Lukee X kappaletta merkkejä näppäimistöltä ja muodostaa niistä
                     
merkkijonon. Vaihtoehtoisesti, mikäli kanavanumero on annettu,
                     
luetaan x kappaletta merkkejä halutusta tiedostosta.
                     
                     
                     
Esim:
                     
                     
                     
OPEN "O",#1,"VERSION.DAT"
                     
PRINT #1," GFA-BASIC VERSIO 3.0 "
                     
CLOSE #1
                     
'
                     
'
                     
OPEN "i",#1,"VERSION.DAT"
                     
V$=INPUT$(10,#1)
                     
CLOSE
                     
PRINT V$
                     
?" MIKÄ ON VERSIOSI NUMERO :";
                     
PRINT INPUT$(3)
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
INSTR(A$,B$)
                     
INSTR(a$,b$[,n])
                     
INSTR([n,]a$,b$)
                     
                     
                     
Tutkii esiintyykö merkkijonosta a$ merkkijono b$, jos n on annettu, alkaa
                     
etsintä sen osoittamasta paikasta, muuten koko merkkijon käydään läpi.
                     
                     
                     
Jos merkkijono löytyy, palauttaa funktio esiintymiskohdan numeroarvon,
                     
muulloin nollan. Jos sekä a$ että b$ ovat nollamerkkijonoja (""), palauttaa
                     
funktio ykkösen.
                     
                     
                     
        Esim:
                     
a$="GFA on ST:n paras Basic"
                     
x=INSTR(a$,"Basic")
                     
Print a$
                     
Print x" :s merkki on B, vai mitä?"
                     
                     
                     
        Esim 2:
                     
REPEAT
                     
        A$="1234567890"
                     
        B$=INKEY$
                     
UNTIL INSTR(A$,B$)
                     
PRINT " Vihdoinkin keksit painaa numeronäppäintä "
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
INT(x)
                     
                     
                     
Palauttaa liukuluvun x kokonaisosan.
                     
                     
                     
KILL"tiedostomääritys"
                     
                     
                     
Tuhoaa määritetyn tiedoston levykkeeltä. Käytä siis varoen!
                     
                     
                     
LEFT$(merkkijono[,n])
                     
                     
                     
Ottaa merkkijonon ensimmäiset n kpl merkkiä vasemmalta alkaen.
                     
                     
                     
LEN(x$)
                     
                     
                     
Ilmoittaa merkkijonomuuttujan x$ pituuden ottaen huomioon 
                     
erikoismerkit ja välilyönnit.
                     
                     
                     
[LET] muuttuja=lauseke
                     
                     
                     
Antaa muuttujalle lausekkeen arvon.
                     
                     
                     
LINE x0,y0,x1,y1
                     
LI
                     
                     
                     
Piirtää viivan kahden pisteen(x0,y0 ja x1,y1)välille.Viivan tyyli
                     
on mahdollista määrittää ennen piirtämistä vrt.DEFLINE.
                     
                     
                     
LINE INPUT["ohjeteksti";(,)]muuttuja[muuttuja...]
                     
LINE INPUT #n,muuttuja[,muuttuja...]
                     
LI INPUT
                     
                     
                     
Tekstirivin syöttö muuttujille.
                     
                     
                     
LIST"tiedostonimi"
                     
LIS
                     
LLIST
                     
LL
                     
                     
                     
tulostaa ohjelmalistauksen kirjoittimelle.
                     
                     
                     
LOAD"tiedosto"
                     
LOA
                     
                     
                     
Lataa ohjelman muistiin.
                     
                     
                     
LOC([#]n)
                     
LOCAL muuttuja[,muuttuja...]
                     
LOC
                     
                     
                     
Määrittää muuttujan paikalliseksi muuttujaksi.
                     
                     
                     
Katso myös GOSUB,PROCEDURE,RETURN.
                     
                     
                     
LOF([#]n)
                     
                     
                     
Ilmoittaa tiedoston pituuden.
                     
                     
                     
LOG(x)
                     
                     
                     
Antaa muuttujan x luonnollisen logaritmin.
                     
                     
                     
LOG 10(x)
                     
                     
                     
Antaa muuttujan x kymmenlogaritmin
                     
                     
                     
LPOS(n)
                     
                     
                     
Ilmoittaa kirjoittimen kirjoitinpään paikan sarakkeina.
                     
                     
                     
LPRINT[lauseke tai muuttuja[,][;][']]
                     
LPRINT USING "###.##",muuttuja tai lauseke.
                     
LPR
                     
                     
                     
Tulostus kirjoittimelle sellaisenaan tai muotoiltuna (USING).
                     
                     
                     
LSET muuttuja=merkkijono
                     
                     
                     
LS
                     
                     
                     
Asettaa merkkijonomuuttujan tiedostopuskurin kenttään vasempaan 
                     
laitaan.
                     
                     
                     
MAX(lauseke[,lauseke...])
                     
                     
                     
Ilmoittaa suurimman arvon tai suurimman merkkijonon arvon 
                     
muuttujalistasta.
                     
                     
                     
MENU nimi()
                     
ME
                     
                     
                     
Mahdollistaa hiirivalikoiden muodostamisen.Valikko rakennetaan 
                     
siten,että ensin varataan merkkijonomuuttujille taulukko 
                     
normaalisti DIM nimi(n)-käskyllä.Tämän jälkeen taulukkoon 
                     
sijoitetaan valikossa käytetyt tekstit.
                     
                     
                     
Hyvä käytäntö on sijoittaa tekstit taulukkoon siten,että rivillä 
                     
0 on "Desk",rivillä 1 on "Ohjelmasta",rivillä 2 on"___________"ja 
                     
tämän jälkeen seuraavilla kuudella rivillä numerot "1"..."6".Nämä 
                     
rivit    on    tällöin   varattu    ACC-tiedostoista    tuleville 
                     
apuvälineohjelmille,jotka  latautuvat konetta  käynnistettäessä 
                     
avainlevykkeeltä.Ohjelmasta-valinnan tuloksena on hyvä tehdä 
                     
keskusteluikkuna(kts.ALERT).jossa annetaan tietoa ohjelmasta 
                     
ja sen valmistajasta.
                     
                     
                     
Seuraavat rivit ovat käyttäjän valikkoa,ja tyhjä rivi eli'''' 
                     
tulkitaan siten,että siirrytään  seuraavaan  valikkoon
                     
oikealle päin.Ensimmäinen teksti tyhjän rivin jälkeen siirtyy 
                     
otsikoksi valikkoo.Kaksi tyhjää peräkkäistä riviä tarkoittavat 
                     
valikon päättymistä.Valikkotekstien pituus voi olla 10 
                     
merkkiä/rivi.
                     
                     
                     
MENU nimi()tekee valikon ohjelmaruutuun.Vain otsikot näkyvät ja 
                     
valinnat saa näkyviin viemällä hiiren osoitin otsikon päälle.
                     
                     
                     
MENU OFF
                     
Palauttaa invertoituneen valikko-otsikon takaisin normaaliksi.
                     
Otsikko invertoituu aina sitä osoitettaessa.
                     
                     
                     
MENU KILL
                     
                     
                     
Estää valikkojen käytön.Valikko-otsikot näkyvät,mutta 
                     
hiirellä ei voi avata niitä.MENU nimi()aktivoi valikot jälleen.
                     
                     
                     
MENU n,x
                     
                     
                     
Käskyllä vaikutetaan valikkotekstien tyyliin siten,että 
                     
n ilmaisee tekstin numeron(sama kuin indeksi taulukossa)ja x voi 
                     
olla 0,1,2tai3.
                     
 
                     
0= poistaa valintamerkin valikkotekstin edestä
                     
1= sijoittaa valintamerkin valikkotekstin eteen
                     
2= teksti vaalealla ja sitä ei voi valita
                     
3= palauttaa vaalennetun tekstin normaaliksi.
                     
                     
                     
MID $(merkkijono,a[,n])
                     
Antaa merkkijonon keskeltä n merkkiä paikasta a alkaen.
                     
                     
                     
MIN(lauseke[,lauseke...])
                     
Ilmoittaa pienimmän lausekkeen tai muuttujan arvon 
                     
muuttujalistasta.
                     
                     
                     
MKDIR"polkunimi"
                     
MK
                     
Asettaa uuden polkunimen tiedostoon.
                     
                     
                     
MKI$(n)
                     
Muuttaa numeerisen muuttujan merkkijonoksi.
                     
                     
                     
MOUSE x,y,k
                     
M
                     
MOUSEX
                     
                     
                     
MOUSEY
                     
                     
                     
MOUSEK
                     
Antaa hiiren x-ja y-sijainnin sekä kytkimien tilan.
                     
                     
                     
K=0 kytkimiä ei paineta
                     
K=1 vasenta kytkintä painetaan
                     
K=2 oikeaa kytkintä painetaan
                     
K=3 molempia kytkimiä painetaan
                     
                     
                     
MUL muuttuja,n
                     
MU
                     
Kertoo muuttujan n:lla
                     
                     
                     
NAME "vanhanimi"AS "uusinimi"
                     
NA
                     
Vaihtaa tiedoston nimen
                     
                     
                     
NEW
                     
Tyhjentää editorin työalueen,jonka jälkeen voi aloittaa uuden 
                     
ohjelman editoinnin.
                     
                     
                     
OCT$(x)
                     
Antaa muuttujan x oktaalimuodossa.
                     
                     
                     
ON lauseke GOSUB ohjelmalista
                     
Haarauttaa ohjelman suorituksen eri aliohjelmin riippuen 
                     
lausekkeen arvosta.Pienimmällä arvolla kutsutaan listan 
                     
ensimmäinen aliohjelma.
                     
                     
                     
ON BREAK
                     
ON BREAK CONT
                     
ON BREAK GOSUB nimi
                     
Mahdollistaa/estää ohjelman keskeyttämisen tai aiheuttaa 
                     
aliohjelmakutsun,kun ohjelma keskeytetään CONTROL,SHIFT ja ALT- 
                     
näppäimillä.
                     
                     
                     
ON ERROR
                     
ON ERROR GOSUB nimi
                     
Aiheuttaa aliohjelmakutsun virhetilanteessa
                     
                     
                     
ON MENU GOSUB ohjelman nimi 1
                     
ON MENU KEY GOSUB ohjelman nimi 2
                     
ON MENU MESSAGE GOSUB ohjelman nimi 3
                     
ON MENU IBOX a,x,y,b,h GOSUB ohjelman nimi 4
                     
ON MENU OBOX a,x,y,b,h GOSUB ohjelman nimi 5
                     
ON MENU 
                     
Näillä käskyillä rakennetaan valikkoja.Menu-käskyn yhteydessä on 
                     
esitetty hiirivalikon muodostus.Ibox ja obox ovat alueita 
                     
kuvaruudulla ja niitä voi hiirellä valita.Alueita voi olla 
                     
enintään kaksi ja ne numeroidaan muuttujalla a.X ja y kertovat 
                     
alueen vasemman yläkulman,b ja h ovat alueen leveys ja 
                     
korkeus.Käskyjen toimintaan on viisainta tutustua alkuperäisen 
                     
käsikirjan esimerkkien valossa.
                     
                     
                     
OPEN "muoto",[#]n,"tiedostonnimi"[,pituus]
                     
O 
                     
Tiedoston aukaisu:muoto voi olla kirjoitus(O),luku (I)tai
                     
molemmat(R).Viimeksi mainittu vain suorasaantitiedoston kanssa.
                     
                     
                     
OPENW n[,x,y] 
                     
O W 
                     
Ikkunan  avaus.Ikkunoita  on neljä (1,2,3ja4) ja  ne  sijaitsevat 
                     
vastaavassa   järjestyksessä   vasemmassa    yläkulmassa,oikeassa 
                     
yläkulmassa,vasemmassa   alakulmassa  ja   oikeassa   alakulmassa 
                     
kuvaruudulla.Ikkunan   numero   ilmoitetaan  muuttujalla   n   ja 
                     
ikkunoiden kohtauspiste koordinaateilla x ja y.
                     
                     
                     
OUT x,a
                     
OUT #n,a
                     
OU
                     
In-käskyä  vastaava  käsky,mutta tiedon kulku on  toisinpäin  eli 
                     
i/o-piireille päin.
                     
                     
                     
PAUSE x
                     
PA 
                     
Muodostaa viiveen,jonka pituus määritellään x:llä.Viiveen  pituus 
                     
sekunteina  on x/50.Esim.jos halutaan viiden  sekunnin  viive,niin 
                     
x=5*50    eli    250.x:n    arvo    on    oltava    väliltä     
                     
-2147483648...2147483647.
                     
                     
                     
PBOX xo,y0,x1,y1
                     
PB
                     
PCIRCLE x,y,r[,alkukulma,loppukulma]
                     
PC
                     
PELLIPSE x,y,rx,ry[alkukulma,loppukulma]
                     
PE
                     
PRBOX x0,y0,x1,y1
                     
PRB
                     
Edellä  esitetyt  neljä  grafiikkakäskyä  toimivat  samoin   kuin 
                     
vastaavat  piirtokäskyt:myös täyttävät piirretyn  alueen  ennalta 
                     
määritetyllä täytepinnalla.Vrt.DEFFILL.
                     
                     
                     
PEEK(x)
                     
DPEEK(x)
                     
LPEEK(x)
                     
Antaa  muistiavaruuden  osoitteesta x  olevan  tiedon.Peek  antaa 
                     
tavun osoitteesta x,  dpeek sanan (16 bittiä)osoitteesta x alkaen 
                     
ja lpeek kaksi sanaa (32 bittiä).
                     
                     
                     
PI
                     
Antaa lauusekkeeseen piin arvon(3.141...)
                     
                     
                     
PLOT x,y
                     
PL
                     
Piirtää pisteen kuvaruutuun koordinaattien x ja y kohdalle.
                     
                     
                     
POINT(x,y)
                     
Ilmoittaa  koordinaattien x ja y kohdassa esiintyvän  kuvapisteen 
                     
värin.Tarkkuusmonitorin kuva on mustavalkoinen,joten lukuarvo voi 
                     
olla  1 tai 0.Värimonitorin keskiresoluutiolla lukuarvo voi  olla 
                     
1...3 ja pienimmällä resoluutiolla 1...15.
                     
                     
                     
POKE x,n
                     
DPOKEx,n
                     
LPOKEx,n
                     
PO
                     
DP
                     
LP
                     
Vastakkainen   käsky  kuin  PEEK,eli  tiedon   muistiosoitteeseen 
                     
kirjoittamista varten.
                     
                     
                     
POLYLINE n,X();Y()[OFFSET X0,Y0]
                     
POLYFILL n,X(),Y()[OFFSET X0,Y0]
                     
POLYMARK n,X(),Y()[OFFSET X0,Y0]
                     
POL
                     
POLYF
                     
POLYM
                     
Piirtää täytetyn kuvion,jossa voi olla n kulmaa(maksimi 128).
                     
                     
                     
POS(n)
                     
Ilmoittaa  kohdistimen sijainnin sarakkeina.
                     
                     
                     
PRINT[At(c,I)][;]lauseke tai muuttuja [,][;][']]
                     
PRINT #n[,lauseke tai muuttuja[,][;][']
                     
P tai ?
                     
Tulostaa lausekkeen tai muuttujan arvon  ohjelmaruutuun.At(c,I)on 
                     
kohdistimen  paikan määritys,jossa c on sarakkeen numero ja I  on 
                     
rivin numero.Käytettävissä on 25 riviä ja 80 saraketta.
                     
Välimerkillä    määritetään   tulostusten   etäisyys    toisiinsa 
                     
nähden.Pilkku aiheuttaa seuraavan tulostuksen 16 sarakkeen päähän 
                     
edellisestä.Heittomerkki jättää väliin yhden tyhjän sarakkeen  ja 
                     
puolipiste vie seuraavan tulosteen seuraavalle riville.
                     
Pelkkä PRINT tuottaa tyhjän rivin.
                     
                     
                     
PRINT USING"muoto",tulostelista[;]
                     
PRINT # n,USING "muoto" tulostelista [;]
                     
P USING
                     
Tulostekäsky varustettuna muotoilumääritteillä.
                     
                     
                     
# paikka numerolle
                     
. paikka desimaalipisteelle.
                     
                     
                     
+       plus -merkin tulostus
                     
-       paikan varaus miinus-merkkiä varten
                     
*       nollat ennen pistettä korvataan tähdellä
                     
$       tulostaa etuliitteeksi $
                     
,       pilkun sijoitus
                     
^       eksponentti
                     
                     
                     
!       ilmoittaa,että ensimmäinen merkkijonon merkki on annettu
                     
&       koko merkkijono on annettu
                     
\..\    määrittää merkkijonon pituuden 
                     
                     
                     
PROCEDURE nimi [(muuttujalista)]
                     
PRO
                     
Aliohjelman alkukohta
                     
                     
                     
PUT x0,y0,a$[,muoto]
                     
PU
                     
PUT[#]n[,i]
                     
PU
                     
Vie määritellyt kentät suorasaantitiedostoon.
                     
                     
                     
QUIT
                     
Q
                     
Lopettaa     editorin    käytön    ja     palauttaa     toiminnan 
                     
käyttöjärjestelmälle
                     
                     
                     
RANDOM(x)
                     
Antaa satunaisen kokonaisluvun väliltä 0...x.
                     
                     
                     
RBOX x0,y0,x1,y1
                     
RB
                     
Piirtää    nelikulmion   kuten   BOX-käsky,mutta   kulmat    ovat 
                     
pyöristetyt.
                     
                     
                     
READ Muuttuja[,muuttuja...]
                     
REA
                     
Lukee muuttujalle arvon DATA-riviltä
                     
                     
                     
RELSEEK[#]n,x
                     
REL
                     
Muuttaa tiedosto-osoitinta.
                     
                     
                     
REM huomautusteksti
                     
Aloittaa kommenttirivin ohjelmalistauksessa.
                     
                     
                     
REPEAT
                     
UNTIL loppuehto
                     
REP
                     
U
                     
Toteuttaa silmukkaa niin kauan kun loppuehto ei ole täyttynyt eli 
                     
"toista kunnes ehto täyttyy".
                     
                     
                     
RESTORE[otsikko]
                     
RES
                     
Palauttaa DATA-osoittimen DATA-rivin alkuun.
                     
                     
                     
RESUME
                     
RESUME NEXT
                     
RESUME otsikko
                     
RESU
                     
Poistutaan virherutiinista.
                     
                     
                     
RETURN
                     
RET
                     
Päättää aliohjelman eli ohjelman suoritus jatkuu aliohjelmakutsua 
                     
seuraavasta käskystä.
                     
                     
                     
RIGHT$(merkkijono[n,])
                     
Ottaa merkkijonosta n kpl merkkejä lopusta.
                     
                     
                     
RMDIR "polkunimi"
                     
Poistaa tyhjän hakemiston.
                     
                     
                     
RND[(x)] Antaa satunaisluvun väliltä 0...1
                     
                     
                     
SAVE "tiedostonimi"
                     
PSAVE "tiedostonimi"
                     
Tallettaa ohjelman tiedostoksi.
                     
                     
                     
SEEK[#]jN,X
                     
SEE
                     
Asettaa tiedosto-osoittimeksi luvun x.
                     
                     
                     
SETCOLOR i,r,g,b taiSETCOLOR i,n
                     
SE 
                     
Värien säätö erikseen jokaiselle perusvärille.r=punainen g=vihreä 
                     
ja b=sininen.Luvut voivat olla 0...7.
                     
                     
                     
SETTIME aikamerkkijono,päiväysmerkkijono
                     
SETT
                     
Käyttöjärjestelmä kellonajan ja päivämäärän asettaminen.                        
                     
Tunnit,minuutit   ja  sekunit  erotetaan   toisistaan 
                     
kaksoispisteellä ja päivämäärämerkkijonossa käytetään 
                     
erottimena pistettä.
                     
                     
                     
SGN(x)
                     
Ilmoittaa muuttujan x merkin.Funktion arvo on-1 jos x<0 ja 1  jos 
                     
x>0.Mikäli x=0,niin funktion arvoksi tulee 0.
                     
                     
                     
SIN(x)
                     
Antaa muuttujan x sinin,kun x on radiaaneina.
                     
                     
                     
SOUND kanava,voimakkuus,nuotti,oktaavi[,kesto]
                     
                     
                     
SOUND kanava,voimakkuus,nuotti,#perioidi[,kesto]
                     
                     
                     
SO 
                     
Äänigeneraattoreiden ohjauskäsky.
                     
                     
                     
SPACE$(x)
                     
Muodostaa merkkijonon,jonka sisältönä on x kpl välilyöntejä.
                     
                     
                     
SPC(n)
                     
Print-käskyn yhteydessä tulostetaan n kpl välilyöntejä.
                     
                     
                     
SPOKE x,n
                     
SDPOKE x,n
                     
SLPOKE x,n
                     
SP
                     
SD
                     
SL
                     
Vastaava käsky kuin poke,mutta toimii CPU:n supervisor-moodissa.
                     
 
                     
SPRITE A$[,x,y]
                     
SPR
                     
Tulostaa määritellyn spriten (A$)kuvaruudulle kohtaan x,y,
                     
                     
                     
SQR(x)
                     
Antaa muuttujan x neliönjuuren.
                     
                     
                     
STOP
                     
ST
                     
Pysäyttää ohjelman suorituksen.
                     
                     
                     
STR$(x)
                     
Muuttaa numeerisen muuttujan x arvon merkkijonoksi.
                     
                     
                     
STRING$(n,merkkijono) tai STRING$(n,c)
                     
                     
                     
SUB muuttuja,n
                     
S
                     
Muuttujasta vähennetään n.
                     
                     
                     
SWAP muuttuja1,muuttuja2
                     
SW
                     
Muuttujan 1 ja muuttujan 2 sisällöt vaihdetaan keskenään.
                     
                     
                     
SYSTEM
                     
SY
                     
Lopettaa editorin käytön kuten QUIT
                     
                     
                     
TAB (n)
                     
Vie kohdistinta print-käskyn yhteydessä n saraketta oikealle.
                     
                     
                     
TAN(x)
                     
Antaa muuttujan x tangentin,kun x on radiaaneina.
                     
                     
                     
TEXT x,y,[I,]merkkijono
                     
T
                     
Tulostaa tekstiä kuvaruudulle kohtaan x,y
                     
                     
                     
TIME$
                     
Tulostaa käyttöjärjestelmän kellonajan.
                     
                     
                     
TIMER
                     
ajastin
                     
                     
                     
TITLEW n,"otsikko"
                     
TIT
                     
Antaa ikkunalle n nimen "otsikko".
                     
                     
                     
TROFF
                     
TROF
                     
kytkee pois trace-toiminnon.
                     
                     
                     
TRON
                     
TR
                     
Kytkee päälle trace-toiminnon.
                     
                     
                     
TRUNC(x)
                     
Toiminto on samanlainen kuin funktiolla FIX.
                     
                     
                     
UPPER$(merkkijono)
                     
Muuttaa kaikki merkkijonon pienet kirjaimet isoiksi.
                     
                     
                     
VAL(x$)
                     
Muuttaa merkkijonon numeromuuttujaksi.
                     
                     
                     
VAL?(x$)
                     
Ilmoittaa     merkkijonosta    kohdan,joka    voidaan     muuttaa 
                     
numeromuuttujaksi.Mikäli merkkijono on tyhjä tai sisältää pelkkiä 
                     
kirjaimia,tulee arvoksi 0.
                     
                     
                     
VARPTR (muuttuja)
                     
Ilmoittaa muuttujan alkuosoitteen keskusmuistin muuttuja-alueelta 
                     
                     
                     
WAVE kanava,amohj.,aaltomuoto,pituus,kesto
                     
Äänigeneraattorin ohjauskäsky.
                     
                     
                     
WHILE ehto
                     
WEND
                     
W
                     
WE
                     
Muodostaa  silmukan,jota suoritetaan niin kauan kun ehto  ei  ole 
                     
täytetty.Erona    REPEAT-UNTIL-silmukkaan    on    se,että    ehto 
                     
tarkistetaan ennen silmukkaan menoa.
                     
                     
                     
WRITE [lauseke][;]
                     
WRITE #n[,lauseke][;]
                     
Kirjoittaa tiedon sarjasaantitiedostoon.
                     
                     
                     
                     
                     
Näiden käskyjen lisäksi uudemmat GFA-Basicin versiot sisältävät koko
                     
joukon muita käskyjä, aina matriisilaskujen erikoiskäskyihin asti.
                     
Niitä ei tässä kuitenkaan käsitellä, saathan käsikirjan selityksineen
                     
ostaessasi GFA-basicin uudemman version. Tätä kirjoitettaessa on saatavilla
                     
ainakin versio 3.6, ja versio 4 on mainittu ulkomaisessa lehdistössä.
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     

Takaisin

(C) Marko, Suomen Atari-sivut / ArkiSTo 2003