Animaatiota Atarilla?
                     
                     
                     
     Atari  on  ollut  tietokoneena perinteisesti musiikin tai DTP:n
                     
     erikoisväline  siinä  missä Silicon Graphics ja Amiga, molemmat
                     
     luokassaan,  ovat  olleet  animaation  ja mallinnuksen erikois-
                     
     työkaluja.  Jokainen  tietysti  on  paras siinä minkä parhaiten
                     
     osaa,  mutta  Atarin  omistaminen ei ole syy jättää animaatiota
                     
     ja  grafiikkaa  taustalle.  CAD  (Computer Aided Design) on mu-
                     
     siikin  ja DTP:n ohella yksi tärkein Atarin käyttöala varsinkin
                     
     Keski-Euroopassa,jossa   Atarilla  on  muutenkin  vahva  asema.
                     
     Mutta  oletteko  koskaan  ajatelleet  käyttävänne Atarianne am-
                     
     mattitason  grafiikkaan  luomaan  TERMINATOR II elokuvasta tut-
                     
     tuja  efektejä  omalle ruudulle ja vieläpä kohtuullisen vähällä
                     
     vaivalla?
                     
                     
                     
     TT:n  tullessa  markkinoille  Atarin ohjelmistotarjonta on laa-
                     
     jentunut  suuremman  markkina-alueen tullessa mukaan kuvioihin.
                     
     Erilaiset,  perinteisesti  vain  korkean  tason ammattilaisille
                     
     suunnatut  ohjelmat  ovat saavuttaneet muodon, jossa niitä voi-
                     
     daan  käyttää  tehokkaasti  myös  pienen  budjetin työasemissa.
                     
     Tavallisellakin  tietokoneella  on mahdollista saada aikaan tu-
                     
     losta  nopeasti  ja tehokkaasti laadusta tinkimättä. Lopputulos
                     
     ei  enää  ole  kiinni rahasta vaan käyttäjän luovuudesta ja ha-
                     
     lusta  toteuttaa toimivia animaatioita omalla koneellaan, tosin
                     
     hyvätkään  ohjelmat  eivät  kuitenkaan  tee mallintamisesta au-
                     
     tuasta  ja  helppoa alaa mutta toimivat työkalut mahdollistavat
                     
     vaikeatkin  ja  ennen  mahdottomilta tuntuneiden projektien to-
                     
     teuttamisen.
                     
                     
                     
     Jenkkiläinen  Lexicor  Software on tuonut markkinoille Atarille
                     
     tarkoitetun    animaatio-  ja  mallinnusohjelmiston,  joka  luo
                     
     käyttäjän  työpöydälle  visuaalisen  3D  ympäristön,  jossa voi
                     
     toteuttaa  haluamansa  todellisuuden.  Phase  4 koostuu monesta
                     
     eri  osasta  ja se on täysin tiedostoyhteensopiva Antic Softwa-
                     
     ren  Cyber-ohjelmiston  kanssa.  Lexicor  onkin perinyt Anticin
                     
     manttelin  ja  jatkaa  sitä  kehitystyötä,  johon Antic muutama
                     
     vuosi  sitten  jäi.  Kokonaisuutena  en  ole päässyt Phase 4:ää
                     
     testaamaan,  mutta  Chronos  3D alkaa olla varsin tuttu animaa-
                     
     tio-ohjelma,    ja   kerron  tässä  artikkelissa  siitä  hieman
                     
     enemmän.
                     
                     
                     
     Periaate  animaation  tekoon  on hyvin yksinkertainen. Chronok-
                     
     seen  luetaan  3D2  tai  3D4 datatiedosto. Objektille määrätään
                     
     shading-moodi,  asetetaan  tarvittavat  valot ja siirretään ka-
                     
     meraa  haluttuun  kulmaan  ja pannaan tietokone laskemaan. Hel-
                     
     pompaa  tästä  ei  periaatteessa voi tehdäkään ja laatu on kui-
                     
     tenkin  hyvää,  joskin  se on suorassa suhteessa näytönohjaimen
                     
     kykyyn  esittää värejä. Animaatio toteutetaan käytännössä aivan
                     
     vastaavasti  kun yhden kuvan tekeminen, sillä erotuksella, että
                     
     pyydetään    tietokonetta    laskemaan  animaatiota  annettujen
                     
     avainkuvien,    ns.  key-frame:en  perusteella.  Käyttöliittymä
                     
     Chronoksessa  on  sen verran tehokkaaksi suunniteltu että moni-
                     
     mutkaistenkin    animaatioiden    suunnittelu   on  helppoa  ja
                     
     käyttäjän  energia  vapautuu  itse pääasiaan eli ideoiden tuot-
                     
     tamiseen.  Chronos  ei  aseta mielikuvitukselle rajoa, ainoaksi
                     
     ongelmaksi  saattaa,  tai  muodostuu,  oman  koneen resoluution
                     
     puute.  Todentuntuinen  mallintaminen  tarvitsee  hyvin  paljon
                     
     värejä  ja  vielä  enemmän resoluutiota hyvän lopputuloksen ta-
                     
     kaamiseksi.
                     
                     
                     
     Animaation  toteutus  ei  ole  mikään ylitsepääsemätön ongelma,
                     
     kun  suurimman  osan  tekee  tietokone.  Vaikeinta  on toimivan
                     
     idean    kehittäminen.   Ruudulla,  jolla  eivät  päde  mitkään
                     
     fyysiikan  lait  voi,  periaatteessa  tehdä  ihan  mitä mieleen
                     
     juolahtaa  mutta  siinäkin on tietyt rajansa. Hyvältä näyttävän
                     
     ja  toimivan  animaation  tekeminen  on  paljon vaikeampaa kuin
                     
     voisi  kuvitella,  olivatpa  työkalut kuinka hyviä tahansa. Jo-
                     
     kaista  valon  liikettä  täytyy  suunnitella,  testailla ja ko-
                     
     keilla  tuntikausia  ennenkuin voi olla varma, että työn loppu-
                     
     tuloksen  laatu  ei  kaadu  johonkin pikkuseikkaan. Pintakäsit-
                     
     telyn  valintaan  saa  perehtyä  kohtuuttomankin  kauan  kunnes
                     
     vihdoin  tajuaa  tavan,  millä  tietokone objekteja käsittelee.
                     
     Kameran  jokainen  liike on testattava moneen kertaan ettei ka-
                     
     mera  sukeltaisi  epähuomiossa  kuvattavien  objektien läpi tai
                     
     pyörähtäisi  kyljelleen  tilassa, jossa loppujen lopuksi ei ole
                     
     ylä-  tai  alaosaa.  Laajat  mahdollisuudet  tuovat  aina lisää
                     
     paineita  tarkkaan  työhön. Hyvän työn jälki ei koskaan ole it-
                     
     seisarvo  vaikka  ainoa  kriitikko  istuisikin koneen ja tuolin
                     
     välissä.
                     
                     
                     
     Kun  kerran  kehun  ohjelman hyviä ominaisuuksia näinkin paljon
                     
     voisin  yhtä  hyvin  niistä kertoa. Kuten jo aiemmin mainitsin,
                     
     Chronos  3D  on key-frame -animaattori, mikä tarkoittaa käytän-
                     
     nössä    sitä,  että  tietokone  laskee  animaation  annettujen
                     
     avainkuvien  perusteella.  Tämä  saattaa  kuulostaa oikopolulta
                     
     tietokonegrafiikkaa  tehdessä  mutta Chronos sisältää sellaisia
                     
     ominaisuuksia  jotka  suorastaan  huutavat tietokoneen auttavaa
                     
     kättä  jo  suunnitteluvaiheeseen.  Morphaus  (morphing), termi-
                     
     naator-elokuvasta  ja  lukemattomista kaupallisista mainoksista
                     
     tuttu   tekniikka  vaatii  tehokasta  ja  yksinkertaista  tapaa
                     
     tuottaa  kuvia paljon ja nopeasti. Morphaus on yksinkertaisesti
                     
     kahden   objektin  välillä  tehty  muodonmuutos,  jossa  ensim-
                     
     mäisestä   kuvasta  tehdään  tasaisesti  liu'uttamalla  toinen.
                     
     Kuulostaa  varmaankin  monimutkaiselta,  tietokoneelle hommassa
                     
     ei  kuitenkaan  ole suurta ongelmaa, onhan se erikoistunut las-
                     
     kemiseen.    Animaation    suunnitteluvaiheessa,  jos  halutaan
                     
     käyttää  nestemäisiä  efektejä,  täytyy ottaa huomioon sekä oh-
                     
     jelmiston  että  tietokoneen  rajat.  Chronos  on  aika  tarkka
                     
     siinä,  mitä  tulee kahden morphattavan objektin ulkomuotoon ja
                     
     ennen    kaikkea    niiden  suhteessa  toisiinsa.  Pisteitä  ja
                     
     viivoja,joista  objektit  muodostetaan,  täytyy olla täsmälleen
                     
     yhtä  paljon  ja  objektien  alkupisteiden  täytyy olla samassa
                     
     kohdassa,  toisin  sanoen  ne  täytyy molemmat "piirtää" saman-
                     
     suuntaisesti.  Chronos  valitsee  molemmista  objekteista yhden
                     
     pisteen  jonka  perusteella se alkaa morphausta toteuttamaan ja
                     
     pelkästään  tietokoneen  ja  käyttäjän yhteisymmärryksen vuoksi
                     
     on    hyvä,   että  piste  on  vakio,  paikka,  mistä  objektin
                     
     piirtäminen  on  aloitettu.  Kirjoitin  piirtää-sanan  lainaus-
                     
     merkeissä    aivan    tarkoituksella,  sillä  käyttäjähän  vain
                     
     määrittelee    CAD-ohjelmistossa  tai  objektien  suunnitteluun
                     
     tarkoitetusssa  työkalussa  pisteet,  joista tietokone objektin
                     
     piirtää.  En  ole päässyt aivan täyteen selvyyteen siitä, millä
                     
     perusteella  eri  ohjelmat  tämän  alkupisteen valitsevat mutta
                     
     tulevista  ongelmista  selviää suunnittelemalla omat objektinsa
                     
     huolellisesti.  Tärkeintä  kuitenkin  on, että pisteitä ja vii-
                     
     voja  on  saman  verran molemmissa mallinnettavissa kappaleissa
                     
     ja  mikäli  mahdollista, kannattaa käyttää yhtä ja samaa objek-
                     
     tia  jota  on  vain  käsitelty Cyber-sarjan eri työkaluilla eri
                     
     muotoiseksi.  Chronos  ei  itsessään  sisällä objekti-editoria,
                     
     mutta  siinä  on  varsin  toimivat skaalaus-ominaisuudet joilla
                     
     saadaa  aikaan  morphaukselta  näyttävää  jälkeä.  Toinen alue,
                     
     jossa  hyvä  käyttöliittymä  animaatiota  tehdessä  on  todella
                     
     tarpeen,   on  kameran  liikkeet  ja  niiden  suunnitteleminen.
                     
     Saattaa  olla  hyvinkin  helppoa luoda päähänsä ajatus helposta
                     
     ohjaajan  hommasta  mutta  Chronos 3D kyllä tipauttaa viattoman
                     
     käyttäjän  takaisin kastiinsa. En väitä että animaation vaikein
                     
     osa  olisi  hyvä  ohjaus,  mutta  se on se työvaihe, joka näkyy
                     
     lopputuloksessa  selvimmin.  Kameraa  on  aina helppo heiluttaa
                     
     muutaman  pallukan  ympärillä  vaikkapa kordinaatteja käyttäen,
                     
     mutta  jos  tarkoituksena  on tehdä life-like -animaatiota, ka-
                     
     meran  ylinmääräisiä  siirtoja  tai  lattiaan pulttaamista kan-
                     
     nattaa harkita kahteen kertaan.
                     
                     
                     
     Chronoksessa  on  tehty  kameran,  kuten kaikkien muidenkin ob-
                     
     jektien  käsittely  hyvin  helpoksi  ja  selkeäksi.  Kamera  on
                     
     työpöydällä  objekti  muiden  joukossa  ja siihen pätevät samat
                     
     säännöt  kuin  muihinkin objekteihin. Sitä voi kääntää kaikista
                     
     kulmista  oman,  jonkun  toisen  objektin tai keskustan akselin
                     
     mukaan.  Sitä  voi  siirtää vapaasti, sille voi määritellä oman
                     
     aika-akselin,  jonka perusteella sen nykimätön liikuttaminen on
                     
     mahdollista.    Jokaiselle    mallinnettavalle  objektille  voi
                     
     tietysti  luoda  oman aika-akselin, jonka perusteella tietokone
                     
     laskee  yksittäisen  objektin  liikeet animaation aikana. Chro-
                     
     noksessa  on myös toiminta, smoothness, joka voidaan määritellä
                     
     koko  animaatioon  tai  vain osaan sitä. Toiminta pehmentää an-
                     
     imaatiossa  olevia  jyrkkiä  hyppäyksiä  lisäten näin realismin
                     
     vaikutelmaa  ja vähentää tietokoneanimaatiolle niin tyypillistä
                     
     nykimistä.  Työkalut  neljännen  ulottuvuuden  (Phase  4, millä
                     
     tarkoitetaan   yleensä  aikaa)  muokkaamiseen  ovat  Chronoksen
                     
     perusta  ja niitä tehokkaasti käyttämällä saa aikaan yllättävän
                     
     realistista ja toimivaa animaatiota.
                     
                     
                     
     Yleisesti  ottaen  Chronos  3D on järkevä hankinta jos on kiin-
                     
     nostunut  tietokoneanimaatiosta  tai  mallinnuksesta,  onhan se
                     
     paras  ohjelma  Atarille tällä alueella. Yksin sillä ei kuiten-
                     
     kaan  saa paljoa aikaan, mutta koko Phase 4 ohjelmisto sisältää
                     
     jo    kaiken   tarvittavan  mallinnusstudion  luomiseen.  Oppi-
                     
     miskynnys  ei  ole  liian  korkealla ja Chronoksessa on apu no-
                     
     peasti  saatavilla,  on-line  -helpeistä  löytyy jokaisesta ko-
                     
     mennosta  varsin  tarkka  selvitys  niin  sen  toiminnasta kuin
                     
     järkevästä  käytöstä.  Chronos 3D toimii kaikissa Atarin tieto-
                     
     koneissa,  se  osaa  käyttää  koneiden ominaisuudet tehokkaasti
                     
     hyväkseen  ja  sisältää tuen matematiikkaprosessorille. Suosit-
                     
     telen.
                     
                     
                     
          Risto Juvonen
                     
                     

Takaisin

(C) Marko, Suomen Atari-sivut / ArkiSTo 2003