DESKTOP.INF
===========
Mikä on tuo noin puolen kilon tiedosto? Joskus pienempi, joskus suurempi.
Varsinkin värimonitorissa sitä tarvitaan. Tässä kootut selitykset.
1) #a - RS-232 (modemiin liittyvät säädöt)
luku: tarkoittaa:
1:nen Duplex: 0 = full 1 = half
2:nen Baud Rate: 0 = 9600 1 = 4800 2 = 1200 3 = 300
3:mas Parity: 0 = none 1 = odd 2 = even
4:jäs Bits/Char: 0 = 8 1 = 7 2 = 6 3 = 5
5:des Flow Control: 0 = X off, rts/cts off
1 = X on, rts/cts off
2 = X off, rts/cts on
3 = X on, rts/cts on
6:des Strip Bit: 0 = on 1 = off
esim:
#a030001 - full duplex, 300 bps (bits per second), no parity,
8 data bits, X off and Rts/Cts on, strip bit off
2) #b - Printer (kirjoittimeen liittyvät säädöt)
luku: tarkoittaa:
1 Printer Type: 0 = Dot (matriisi) 1 = Daisy (kiekko)
2 Color: 0 = B/W 1 = Colour
3 Pixels/Line: 0 = 1280 1 = 960
4 Quality: 0 = Draft 1 = Final
5 Printer Port: 0 = Printer (rinnakkais) 1 = Modem (sarja)
6 Paper Type: 0 = Feed (jatkolomake) 1 = Single (arkki)
esim:
#b001000 - matriisi, musta-valko, 960 pikseliä rivillä,
draft tulostusjälki, rinnakkaisliityntä, jatkolomake
(tyypillinen Epson-yhteensopiva yhdistelmä)
3) #c - Control Panel säädöt
Ensimmäiset 48 lukua vastaa 16 väriä,joita edustaa aina kolme
peräkkäistä lukua (48/16=3). Kolmen luvun sarja vastaa RGB-
säätöjä.
1:nen kolmen sarja = taustan väri (normaalisti valkoinen)
2:nen = kirjaimien ja viivojen väri (musta, ed. alla)
(Low, Med ja High Resolution)
3:mas = punainen väri (valkoisen oikealla puolella)
4:jäs = vihreä väri (mustan oikealla puolella)
(vain Low ja Med Resolution)
loput 12 kolmen sarjaa = loput 12 väriä
(vain Low Resolution)
Loput seitsemän lukua:
luku tarkoittaa:
1 hiiren kytkimien säätö 0:sta 4:ään (makaavasta hiirestä
seisovaan)
2 näppäimen "naksahdus" 0 = ei 1 = on
3 varoituskello 0 = ei 1 = on
4 & 5 näppäimien nopeus 0:sta 46:een
6 & 7 näppäimien toistonopeus 0:sta 21:een
esim: (kolmen numeron sarjat kirjoitettu erikseen)
#c777 000 700 373 007 005 520 050 555 222 077 055 707 505 770 550 3111005
16 eri väriä
hiiri melko nopea, naksahdus kuluu näppäimen painosta,
varoituskello on päällä, näppäinnopeus 10 ja
näppäintoisto 05
4) #d - Tuntematon, luultavasti varattu tulevaisuuden ST-versioita
varten.
5) #E - Teksti- tai kuvaesityksen ja eri toimintojen valinta
Ensimmäinen heksadesimaaliluku määrittää miten levykkeen hakemisto
ja tiedostojen näyttö on järjestetty ikkunassa ja pyydetäänkö
käyttäjältä vahvistus tiedostojen poistoon tai kopiointiin.
bitti: tarkoittaa:
7:mäs tiedostot 0 = ikoneina 1 = tekstinä
6,5:des lajittelu 00 = nimen 01 = päiväyksen 10 = koon
11 = tyypin mukaan
4:jäs tiedostonpoistoa 0 = ei vahvisteta 1 = vahvistetaan
3:mas kopiointia 0 = ei vahvisteta 1 = vahvistetaan
2,1:nen tuntemattomia
Seuraava luku määrittää onko blitteri käytössä ja kuvaruutunäytön
resoluution.
luku: tarkoittaa:
1:nen blitteri 0 = ei 1 = on käytössä
2:nen resoluutio 1 = low 2 = medium 3 = high
esim.
#E 1B 02
1B = 00011011
tiedostot ikoneina, lajittelu nimen mukaan eli
aakkosjärjestys, tiedostonpoisto pitää vahvistaa,
kopiointi pitää vahvistaa
6) #W - Window Info
#W-rivejä on neljä kuten avattavia ikkunoitakin on. Kaksi
ensimmäistä heksadesimaalilukua määrittää vierityskenttien
aseman ikkunassa, kaksi seuraava heksalukua ikkunan sijainnin
työkentällä ja kaksi seuraavaa lukua ikkunan koon.
Seuraava heksaluku on epävarma, mutta sen arvo liikkuu 07 ja
ja 0A välillä. Arvot liittyvät luultavasti window handles:eihin.
Ennen @-merkkiä on mahdollisuus ilmoittaa ikkunaan tulevan sisällys-
luettelon polku (path). Esimerkiksi kahden levyaseman omistaja voi
määrittää vaikkapa 1STWORD levykkeen deskinf:ssä, että boottauksen
jälkeisessä desktopissa näyttöön tulee B-levyasemassa olevalta
.DOC-tiedostojen varastolevyltä hakemisto.
esim:
#W 00 00 00 05 50 14 07 A:\*.*@
#W 00 00 0C 04 50 0E 07 B:\*.DOC@
#W 00 00 0E 09 2A 0B 00 @
#W 00 00 0F 0A 2A 0B 00 @
Polussa voi käyttää myös kansioita (Folder).
@-merkki lopettaa rivin.
Huomautan, ettei näitä muutoksia tarvitse tehdä niin monimutkaisesti,
että tekee tarvittavat korjaukset Desktop.inf-tiedostoon jollakin
tekstinkäsittelyohjelmalla ja vie sitten korjatun tiedoston
boottilevylle. Yksinkertaisempaa on järjestellä mieluisensa Desktop
kuvaruudulla ja käyttää Save Desktop-toimintaa.
7) #M - Floppy Disk-ikonit
Kaksi ensimmäistä lukuparia määrittää ikonin sijainnin ja kolmas
ikonin ulkonäön.
00 = kortistolaatikko = Floppy Disk (Levykeasema)
01 = kansio = Folder (Alihakemisto)
02 = roskakori = Trash (Tiedoston poisto)
03 = ohjelmatiedosto = Program (Ajettava tiedosto)
04 = datatiedosto = File (Ei-ajettava tiedosto)
FF:llä ei näytä olevan merkitystä. Sitten seuraa levyaseman
kirjaintunnus ja nimi "Floppy Disk" (korkeintaan 12 merkkiä,
nimeä voi muuttaa, yksinkertaisinta on valita Options menu:sta
Install Disk Drive, ilmestyneessä keskustelukentässä siirretään
Tab-näppäimellä kursori levyaseman nimen kohdalle, tyhjennetään
rivi Esc-näppäimellä ja kirjoitetaan uusi nimi). @-merkien välinen
toinen tekstikenttä on vielä epävarma.
esim:
#M 00 00 00 FF A FLOPPY DISK@ @
#M 00 01 00 FF B FLOPPY DISK@ @
A-levyasema sijaitsee vasemmassa yläkulmassa,
sen nimi on FLOPPY DISK
B-levyasema sijaitsee pykälää alempana vasemmassa
reunassa
8) #T - Trash-ikoni
Kuten edellä levyasema ikonit, mutta ilman kirjaintunnusta.
esim:
#T 00 03 02 FF TRASH@ @
roskakori sijaitsee vasemmassa reunassa kolme
pykälää alempana kuin A-levyasema, sen nimi on
TRASH
9) #D #F #G #P - Tiedosto-ikonit
esim: #F FF 04 @ *.*@
#D FF 01 @ *.*@
#G 03 FF *.APP@ @
#G 03 FF *.PRG@ @
#F 03 04 *.TOS@ @
#P 03 04 *.TTP@ @
#G 03 04 GEMCSH.PRG@ *.SH@
Tiedot tältä alueelta on hyvin epävarmoja.
Luultavasti:
#D tarkoittaa hakemistoa (Directory)
#F tarkoittaa tiedostoa (Folder)
#G tarkoittaa GEM-toimiva
#P tarkoittaa vaatii parametrejä
10) Sample DESKTOP.INF
#a062120
#b000000
#c7770007000260070055200505552220770557075055507703111103
#d
#E 98 12
#W 00 00 0A 01 15 17 08 A:\*.*@
#W 00 00 20 01 15 17 00 @
#W 00 00 36 01 15 17 00 @
#W 00 00 38 06 15 0D 00 @
#M 00 02 00 FF D RAM DISK@ `@
#M 00 00 00 FF A FLOPPY DISK@ @
#M 00 01 00 FF B FLOPPY DISK@ @
#T 00 03 02 FF TRASH@ @
#F FF 04 @ *.*@
#D FF 01 @ *.*@
#G 03 FF *.APP@ @
#G 03 FF *.PRG@ @
#F 03 04 *.TOS@ @
#P 03 04 *.TTP@ @
#G 03 04 GEMCSH.PRG@ *.SH@
-------------------------------------------------------------------
Lähteet:
"Compute!'s Atari ST" April 1987, Issue 4, Vol. 2 #2.
Anthony C. Howe : DESKTOP.TXT-tiedosto pd:nä bokseissa.
"STWorld" July 1988, Issue 29.
Useamman kokemukset ja kokeilut.
-------------------------------------------------------------------
Koonnut Jan Alanco
|
|
(C)
Marko, Suomen Atari-sivut / ArkiSTo 2003
|
|